Gå til innhold
Arkivverket

"Galnemandagen" 11. mars 1822 - Tyding av omkomne i Os prestegjeld

Frank Marton Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg holder på med en artikkel om "Galnemandagen" i Os prestegjeld. Ifølge kirkeboken omkom 44 menn på havet denne dagen, ingen andre prestegjeld ble hardere rammet. Målet mitt er å identifisere alle omkomne med navn og opphav. Jeg har kontroll på nesten alle navnene nå, men et par navn/opphav sliter jeg med:

SAB, Os sokneprestembete*, Ministerialbok nr. A 12, 1816-1825, s. 107
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070514670987

Jeg blir fantastisk glad om noen hjelpe meg med følgende:

1.  Hva er navnet på nr. 15? Hans ..... Østestad (Austestad) 

2. Hva er fornavnet på nr. 31? Står det Knud Johannesen Hisdal? Jeg synes "Knud"  i så fall er litt rart skrevet her. Kanskje er "u" først feilskrevet som "d" og deretter korrigert til u før d-en på slutten er ført til?

3. Hva er navnet på nr. 45? Jeg tror det står Hans Hansen Wiig, men jeg leser mer Wing enn Wiig. Det som taler for at det skal stå Wiig er "ibid" på personen under. Nr. 46 er Jon Engelsen Storevik, fra Storevik i Strandvik. Tips? 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med nr. 15 og 45 er at namna er retta på, og at det det er vanskeleg å sjå kva som skal og ikkje skal vere med.

nr. 15: første bokstaven i patronymet ser mest ut som ein P; men B er mogeleg (jf B-ane i kvinner nr. 22 og 28).

Du må kanskje samanlikne litt med andre kjelder for å finne denne karen.

nr.31: eg les "Knud" utan tvil - det kan vere fleire forklaringar på kvifor detaljane er som dei er.

nr. 45:  Det ser mest ut som "Weng".    (nr.48 i 1821 er (også?) ein "Hans Hansen Wiig" 26 år. Her er ii tydeleg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Problemet med nr. 15 og 45 er at namna er retta på, og at det det er vanskeleg å sjå kva som skal og ikkje skal vere med.

nr. 15: første bokstaven i patronymet ser mest ut som ein P; men B er mogeleg (jf B-ane i kvinner nr. 22 og 28).

Du må kanskje samanlikne litt med andre kjelder for å finne denne karen.

nr.31: eg les "Knud" utan tvil - det kan vere fleire forklaringar på kvifor detaljane er som dei er.

nr. 45:  Det ser mest ut som "Weng".    (nr.48 i 1821 er (også?) ein "Hans Hansen Wiig" 26 år. Her er ii tydeleg.)

Takk for innspill, Ivar!

Nr. 15 er jeg redd er veldig vrien. Hans Austestad var trolig dreng på Austestad, og når patronymet er uleselig kan han få blitt født hvor som helst. Finner ingen hjelp i folketelling 1801. Jeg tror ikke Hans Austestad ble født på Austestad.

Austestad gnr. 24 bnr. 2 i Fusa : garden og slekta (nb.no)

image.png.f1a5b7554b941b4f64575aa0cc996b61.png

Nr. 31 - Enig, dette må være Knud Johannessen Hisdal.

Nr. 45 - Weng/Wing kan ikke utelukkes helt, men jeg tror i grunnen det skal stå Wiig. Tenker spesielt på "ibid" på personen under, Jon Engelsen Storevik, se under (bygdeboken bommer med to år på fødselen). Kan ikke se at Weng eller Wang gir noen god geografisk mening når det gjelder gårdsbruk i Os prestegjeld. Skal se etter konfirmasjon eller andre kilder som kan gi mer informasjon.

Soga for Fusa, Hålandsdal og Strandvik. 3 (nb.no)

image.png.8a596d44f79403341fd6a85be61f52ee.png

Jons fødsel i 1799, midt på høyre side:

SAB, Os sokneprestembete*, Ministerialbok nr. A 11, 1789-1815, s. 84
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070514670769

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider