Gå til innhold
Arkivverket

Søker etter informasjon om foreldre eller søsken av Emilio Crovo

Marianne Crovo
 Del

Recommended Posts

9 hours ago, Egil Johannessen said:

@Marianne Crovo

Det ville vært flott om du kunne respondert på de spørsmål som blir stilt ☺️ !

Jeg har ikke sett i fattigprotokollene, men da tar jeg kontakt Byarkivet/Statsarkivet for å finne ut om de kan ha opplysninger om familien fra Italia. Setter stor pris på hjelpen 🙂 Det å være litt nærmere hva foreldrene het, er til god hjelp for å søke videre i Italia. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Marianne Crovo skrev:

Jeg har ikke sett i fattigprotokollene, men da tar jeg kontakt Byarkivet/Statsarkivet for å finne ut om de kan ha opplysninger om familien fra Italia.

Supert 😊 ! 

Kanskje kan det gi ytterligere informasjon - men om ikke, så har man iallefall sjekket ut denne kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Lagt inn på tydeforumet;

Svar har kommet  - igjen takk for dyktig og god hjelp!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.5.2021 den 14.49, Marianne Crovo skrev:

Emilio Crovo er født 14.10.1856 i Genova, Italia. Ryktene sier at båten han kom med forliste utenfor Trondheim og at det kanskje også var en tvilling bror med på båten som omkom. Han jobbet som gipsmaker med restaureringen av Niderosdomen. Han traff Christine Pedersen, som han fikk et barn (Eleonora Crovo) med utenfor ekteskap. De flyttet senere til Bergen og giftet seg. Derfor kjenner vi familiehistorien. Det har vært et mysterie å finne ut informasjon om familien i Italia. Setter stor pris på å få hjelp om noen har tilgang til arkiv i Trondheim som kan spore opp informasjon om familie/søsken av Emilio i Italia. Vi har funnet Crovo med både v og w i registrene.

W er ikkje nokon vanleg bokstav på italiensk, men kanskje feilaktig brukt her til lands.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Josef Crowo født 1882 i Bergen gifter seg i 1908 i Nykirken. Han har oppgitt Emil Crowo som far. 

https://www.digitalarkivet.no/kb20050815020249

Han er gift med Randi Andersdatter Vikøren. Jeg har en del informasjon om denne familien, da jeg har slektsforbindelse til Randi Vikøren 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket said:

Her er informasjon fra  Bergen fattigmanntall 

https://www.digitalarkivet.no/db50002313400151

Tusen takk, tenkte kanskje det ville stå noe mer informasjon om foreldrene. Det hadde vært spennende å finne ut mer om hvordan Emilio havnet i Norge og om slekten i Italia. Alfred, som var en av barna etter Carl Jostef var min farfar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/10/2021 at 1:44 PM, Egil Johannessen said:

Svar har kommet  - igjen takk for dyktig og god hjelp!

Tusen takk 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

Her er informasjon fra  Bergen fattigmanntall 

https://www.digitalarkivet.no/db50002313400151

Det er det samme som var lagt inn i post nr. 2;

@Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket Finnes det ikke protokoller for de understøttede med bl.a. personforhør i Bergen? I det minste så må jo sakene for de understøttede ha vært til vurdering før vedtak, hvor finner man dette?

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2021 den 8.20, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

Carl Josef Crowo født 1882 i Bergen gifter seg i 1908 i Nykirken. Han har oppgitt Emil Crowo som far. 

https://www.digitalarkivet.no/kb20050815020249

Han er gift med Randi Andersdatter Vikøren. Jeg har en del informasjon om denne familien, da jeg har slektsforbindelse til Randi Vikøren 

Hei nå spør jeg bare av nysgjerrighet ; Var din Randi Vikøren datter av ; Anders Pedersen og Anne Johnsdatter Vigøren  ? 

Anders Pedersen og Anne Johnsdatter , født henholdsvis i 1852 og 1853 i Vigøren Vikøyri  som ligger inne i den idylliske og vakre Sognefjorden .

I folketellingen for 1891 for Strandstedet Vikøren med Lilleøren finner man Peder Andersen Vikøren sammen med sine foreldre ; Anders Pedersen og Anne Johnsdatter Vikøren .  I denne tellingen er Peder Andersen notert sammen med 4 av sine søsken ; Johan  født i 1879 , Olina født i 1874 ,  Randi født i 1877 og Martin født i juni 1889 .

Er dette din Randi som er født i 1877  ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2021 den 13.23, Bjørn A Løkken skrev:

Hei nå spør jeg bare av nysgjerrighet ; Var din Randi Vikøren datter av ; Anders Pedersen og Anne Johnsdatter Vigøren  ? 

Anders Pedersen og Anne Johnsdatter , født henholdsvis i 1852 og 1853 i Vigøren Vikøyri  som ligger inne i den idylliske og vakre Sognefjorden .

I folketellingen for 1891 for Strandstedet Vikøren med Lilleøren finner man Peder Andersen Vikøren sammen med sine foreldre ; Anders Pedersen og Anne Johnsdatter Vikøren .  I denne tellingen er Peder Andersen notert sammen med 4 av sine søsken ; Johan  født i 1879 , Olina født i 1874 ,  Randi født i 1877 og Martin født i juni 1889 .

Er dette din Randi som er født i 1877  ? 

Hei

Carl Josef Crowo var gift med Randi Andersdatter Vikøren født 27/1-1886 i Vikøyren. Hennes foreldre er: Anders Johnsen 1856-1941 og Sigrie Arnesdatter  1856-1930. Begge død i Vikøyren, Vik i Sogn.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider