Gå til innhold
Arkivverket

kan det finnes noen form for jordmorbøker, hvor fødsler kan være registrert?

Nina Fostås Bråthen
 Del

Recommended Posts

Tenker da på Larviks området, tiden 1785-1805. Kan det finnes noen annen måte å finne rett navn på en mor? Er veldig glad for alle innspill her. Vil det stå noe i Grevskapsbøkene i Kongsberg om de som bodde og levde i Larvik i dette tidsrommet? ev. hva vil de bøkene kunne inneholde av opplysninger?

Er også på jakt etter hvor en annen dame i Larvik kom fra (fødested) Det ikke står noe under ekteskapet, de har flyttet til Oslo før folketllingen 1801, og det står ikke noe om hvor hun opprinnelig er fra i folketellingene i Oslo, det står heller ikke navn på hennes far under ekteskapet i 1791. (i Larvik) og finnes ingen Klokkerbøker fra perioden, hvor det muligens kunne kommet frem litt mer opplysninger.. 

Har stått fast på disse to i veldig mange år nå. Håper at noen kan ha tips om hvor jeg bør lete, hva som er lurt å se etter.

Har også lett gjennom bygdebøker for området, uten hell.

Alle innspill tas i mot med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan legge ut de konkrete spørsmålene du har, fortelle hva du allerede kjenner til og be om hjelp til å komme videre. Det er mange her på forumet som er sugne etter å gå løs på slike oppgaver. Opprett gjerne en tråd for hver sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal jeg da bruke de gamle innleggene hvor dette har blitt spurt om før, eller lage nye?

Endret av Nina Fostås Bråthen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk for all del de gamle innleggene slik at det kommer frem hva som tidligere er kommet frem! Og suppler så med evt. nye opplysninger.

Siden jeg ikke vet hvilke personer dette gjelder, vet jeg heller ikke hvilke "etterforskningsskritt" som så langt er tatt. For Larvik fins det kirkebøker for hovedsognet fra 1785 og for Langestrand fra 1779. Har du sett på konfirmert der? Det neste jeg ville sett på var skifteregisteret for Larvik. Det er søkbart her i DA.

Så ville jeg ha forhørt meg med Statsarkivet på Kongsberg om hva Grevskapsarkivet faktisk inneholder av kilder for personopplysninger.

Og så det samme om det fins et prestearkiv for Larvik som dekker denne perioden. I disse er ofte notert hvor innflyttede personer hadde presteattest fra og tilsvarende er det ofte notert at det ble gitt attest når noen flyttet bort. Dette er på mange måter et forstadium til de flyttelistene vi finner i kirkebøkene fra litt utpå 1800-tallet. Mange prestearkiv inneholder også kommunikantprotokoller som, hvis de er godt ført, vil være skattekister for å avsløre forbindelser som ofte ikke fremgår av andre kilder når det mangler kirkebøker for tiden vedkommende var født og døpt. Da kan det under en dato stå f.eks. Ole Pedersen med kone Kari Hansdatter, datter Mari Olsdatter og stedatter Siri Nilsdatter. Og er en heldig kan også adressen deres være notert. Det var klokkerne som førte disse protokollene.

Vær også obs. på at Larvik for mange var mellom- eller endestasjon på folkevandringen fra de indre bygder mot kysten som pågikk gjennom flere århundrer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dag Thorsdalen skrev:

Bruk for all del de gamle innleggene slik at det kommer frem hva som tidligere er kommet frem! Og suppler så med evt. nye opplysninger.

Siden jeg ikke vet hvilke personer dette gjelder, vet jeg heller ikke hvilke "etterforskningsskritt" som så langt er tatt. For Larvik fins det kirkebøker for hovedsognet fra 1785 og for Langestrand fra 1779. Har du sett på konfirmert der? Det neste jeg ville sett på var skifteregisteret for Larvik. Det er søkbart her i DA.

Så ville jeg ha forhørt meg med Statsarkivet på Kongsberg om hva Grevskapsarkivet faktisk inneholder av kilder for personopplysninger.

Og så det samme om det fins et prestearkiv for Larvik som dekker denne perioden. I disse er ofte notert hvor innflyttede personer hadde presteattest fra og tilsvarende er det ofte notert at det ble gitt attest når noen flyttet bort. Dette er på mange måter et forstadium til de flyttelistene vi finner i kirkebøkene fra litt utpå 1800-tallet. Mange prestearkiv inneholder også kommunikantprotokoller som, hvis de er godt ført, vil være skattekister for å avsløre forbindelser som ofte ikke fremgår av andre kilder når det mangler kirkebøker for tiden vedkommende var født og døpt. Da kan det under en dato stå f.eks. Ole Pedersen med kone Kari Hansdatter, datter Mari Olsdatter og stedatter Siri Nilsdatter. Og er en heldig kan også adressen deres være notert. Det var klokkerne som førte disse protokollene.

Vær også obs. på at Larvik for mange var mellom- eller endestasjon på folkevandringen fra de indre bygder mot kysten som pågikk gjennom flere århundrer.

Tusen takk for veldig masse gode tips. Har opprettet nytt tema, men lagt inn link til gammel tråd der. Da skal jeg lete litt de stedene du har foreslått. Får håpe det er treff der.

Mvh Nina

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider