Gå til innhold
Arkivverket

Lastetoll 1610-1611

Finn Roaas
 Del

Recommended Posts

Jeg ser av Østfold fylke, Lensregnskap nr. 1 (1599-1619), Dokumentside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rk20080731630165 at Lastetolden oppeboritt som effterfølger Olluff Tollufs  huus har kjøpt /2 daler 1/2 ort 1/2 støeheuse [?] schepper, men jeg forstår ikke hva han har kjøpt?

Hva innebærer dette for Olluf?

Det er kanskje noen kan hjelpe meg med disse to spørsmålene.

Mvh

Finn

Endret av Finn Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellef ("Elluff") Tolfshus har solgt sperrene til skipper Wibbe Hinrichs, som har betalt lastetoll for dem.

Mengdeangivelsen foran "sperrer" er jeg usikker på. Jeg flytter spørsmålet til transkriberingsforumet.

Kilden bør oppgis som RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Lensregnskaper, R/Rb/Rbg/L0001/0003/0005: Lensregnskap for Verne kloster len, 1610-1611.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Gunnar Sigdestad skrev:

"støcheuer", betyr det stykker, eller står det noko anna?

eg også les "støcheuer" - men eg slit litt med å tolke det som stykke når det vert snakk om halve stykke sperrer

Det må vere noko som kan halverast utan at meininga vert borte.

(ei "halv sperre" er ikkje noko - dvs det er staur eller brenneved, men ikkje sperre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksmålsordboken har et notat om sperrer: "tilhugget virke av gran eller furu med en forskjell på 11/2 -tommer mellom rot og midt og 2-3 tommer mellom rot og topp." Med emneordet skogbruk. Da kan det muligens passe med halve stykker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Finn Roaas skrev:

Riksmålsordboken har et notat om sperrer: "tilhugget virke av gran eller furu med en forskjell på 11/2 -tommer mellom rot og midt og 2-3 tommer mellom rot og topp." Med emneordet skogbruk. Da kan det muligens passe med halve stykker?

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Sperre

Poenget med sperrer er at dei har ei viss lengd.  Det var det som gjorde dei verdifulle - som handelsvare og skatteobjekt.

Dersom dei ikkje er så lange, så er det ikkje sperrer, men noko anna (t.d. stauremne, brenneved, ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ordet foran sperrer, så kan det være i moderne norsk stykke, og da finnes det en forklaring i samme boken som du har sett i: Stykkverd eller stykke, regne-enhet for trelast i 1500- og 1600-årene. Størrelsen varierte etter hvilken type trelast det gjaldt. Et stykkverd huggenbord = 20 tylfter, stykkverd deler og stykkverd bjelker = 5 tylfter, stykkverd master = 3 tylfter. Når det gjelder stykkverd sperrer, er det gitt noe motstridende opplysninger. L. J. Vogt (HT 2. r. V s. 386) regner 360–390 sperrer per stykkverd, men ifølge forordning 4. april 1668 ser det ut til at det gikk 1 storhundre (= 120) sperrer på et stykkverd. (No. Saml. I s. 605; NRJ IV s. 653.) H.W.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Finn Roaas skrev:

Når det gjelder ordet foran sperrer, så kan det være i moderne norsk stykke, og da finnes det en forklaring i samme boken som du har sett i: Stykkverd eller stykke, regne-enhet for trelast i 1500- og 1600-årene. Størrelsen varierte etter hvilken type trelast det gjaldt. Et stykkverd huggenbord = 20 tylfter, stykkverd deler og stykkverd bjelker = 5 tylfter, stykkverd master = 3 tylfter. Når det gjelder stykkverd sperrer, er det gitt noe motstridende opplysninger. L. J. Vogt (HT 2. r. V s. 386) regner 360–390 sperrer per stykkverd, men ifølge forordning 4. april 1668 ser det ut til at det gikk 1 storhundre (= 120) sperrer på et stykkverd. (No. Saml. I s. 605; NRJ IV s. 653.) H.W.

Der har du utvilsomt funnet løsningen.

Når det gjelder skipper Wibbe Hinrichs, var han forresten fra Workum i dagens Nederland: https://en.wikipedia.org/wiki/Workum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfra vet du at han er fra Workum? Det ser ut som Elluf Tolfufs huus enten produserer trevirke av forskjellig slag eller videreformidler produkter andre har produsert. Da må han vel ha betalt skatt som handelsmann? Det er kanskje mulig å finne ut mer om denne mannen i andre kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Finn Roaas skrev:

Hvorfra vet du at han er fra Workum?

Det står øverst på sida: Den 24 Julij Fortollit schipper Wibbe Hinrichs aff Workum ...

Deretter er det redegjort for hva skipperen betalte i rorstoll og hva som ble betalt i lastetoll. Så vidt jeg forstår av Norsk historisk leksikon, var det skipperen som også betalte lastetollen. Se https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Rorstollen

51 minutter siden, Finn Roaas skrev:

Det ser ut som Elluf Tolfufs huus enten produserer trevirke av forskjellig slag eller videreformidler produkter andre har produsert. Da må han vel ha betalt skatt som handelsmann? Det er kanskje mulig å finne ut mer om denne mannen i andre kilder?

På denne tida kunne bøndene selge trelast. (Først i 1662 fikk byborgerne enerett på utskipning av trelast.) Bøndenes handel ble skattlagt nettopp ved at varene skulle fortolles, så vidt jeg kan forstå. Men det ble betalt skatt av sager og produksjonen på sagene, så lister over betalt sagskatt kan være noe å undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det har noe med vårt tema å gjøre, men i Workum har jeg faktisk vært. Jeg burde ha lest siden nøyere, så hadde jeg straks hatt noe å glede meg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider