Gå til innhold
Arkivverket

Geistlige på Østlandet. Finnes en oversikt?

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Fra Trøndelag og oppover finnes det flere og gode oversikter over prestene og deres familier. Jeg har forsøkt å finne for Østlandet. Finnes det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Fra Trøndelag og oppover finnes det flere og gode oversikter over prestene og deres familier. Jeg har forsøkt å finne for Østlandet. Finnes det?

Hvilket tidsrom er det snakk om?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dag T. Hoelseth skrev:

Hvilket tidsrom er det snakk om?

DTH

Spørsmålet var egentlig på generell basis. Den delen av slekta mi jeg jobber med og har jobbet med de siste årene befinner seg nesten utelukket nordpå, men av og til når man treffer på en presteslektning har jo disse familiene hatt kall over hele landet.

Men akkurat i dag konkret leter jeg etter prestene i Tanum prestegjeld på 15-1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan foreløbig bare vise til presteoversikten i Slektshistoriewiki:

Prosjektet skal utvikles, det mangler noen maler, litteratur- og kildeoversikt m.m., før vi håper at skrivingen kan komme i gang på alvor. Jeg har som administrator hatt hånd om prosjektet, men det siste året har bl.a. redaktørjobben i Norsk Lovtidend tatt så mye krefter at jeg har hatt mindre overskudd til å gjøre større oppgaver i wikien. Men det skal skje ting etter hvert ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Jeg kan foreløbig bare vise til presteoversikten i Slektshistoriewiki:

Prosjektet skal utvikles, det mangler noen maler, litteratur- og kildeoversikt m.m., før vi håper at skrivingen kan komme i gang på alvor. Jeg har som administrator hatt hånd om prosjektet, men det siste året har bl.a. redaktørjobben i Norsk Lovtidend tatt så mye krefter at jeg har hatt mindre overskudd til å gjøre større oppgaver i wikien. Men det skal skje ting etter hvert ...

DTH

Dette er supert! Dette ga meg denne gangen akkurat det jeg lurte på. 👍😀 Siden er herved bokmerket!

En kommentar dog.. Ser at også her er originalkildene lagt ut med flash - som jo ikke supporteres lenger. Er det noen planer om å gjøre om på det? Hadde samme problem med innholdsfortegnelsen til NST i går. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Baard Vidar Pettersen skrev:

Dette er supert! Dette ga meg denne gangen akkurat det jeg lurte på. 👍😀 Siden er herved bokmerket!

En kommentar dog.. Ser at også her er originalkildene lagt ut med flash - som jo ikke supporteres lenger. Er det noen planer om å gjøre om på det? Hadde samme problem med innholdsfortegnelsen til NST i går. 

Ja, alt på Genealogi.no skal rettes opp, og jeg tror at webredaktør David W. Howden er på saken, men når alt kommer på plass vet jeg ikke. Skal høre med ham.

DTH

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Kildesøk i Digitalarkivet med emneord = prester og andre geistlige: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?start_year=&end_year=&tags[]=301&text=

Søket kan eventuelt avgrenses ytterligere med geografi og tidsrom.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anita Holck skrev:

Men hvor er det blitt av Bastian Svendsen som dekket bl.a. Vestre Borgsyssel?

Har ikke noe annet svar enn det jeg ga over. Materialet må legges inn på nytt på Genealogi.no. David W. Howden vil forhåpentligvis kunne gi noe info her etter hvert. Du finner ellers lenker og info på wikisiden jeg lenket til.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anita Holck skrev:

Men hvor er det blitt av Bastian Svendsen som dekket bl.a. Vestre Borgsyssel?

2 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Har ikke noe annet svar enn det jeg ga over. Materialet må legges inn på nytt på Genealogi.no. David W. Howden vil forhåpentligvis kunne gi noe info her etter hvert. Du finner ellers lenker og info på wikisiden jeg lenket til.

Bastian omtale av Vestre Borgarsyssel er i alle fall i Digitalarkivet: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?counties[]=01&start_year=&end_year=&tags[]=301&text=

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2021 den 18.13, Dag T. Hoelseth skrev:

DTH

Alle lenker skal være oppdatert på nettsiden: https://www.genealogi.no/norsk-prestehistorie/

i tillegg til flere ruller som jeg har lagt ut (det er flere som ikke ennå er klargjort for publisering). I dag ser jeg at det er problemer med nettstedssertifikatet, men regner med at det er i orden snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg #12:

For mange år sidan (1980-talet) hadde eg vanskar med å finna prestebiografiar frå det austafjelske, og då hugsar at at eg fekk god hjelp av tidlegare arkivar Sigurd Engelstad (1914-2006) til å skaffa dette til vege, og eg meiner å hugsa at han då arbeidde med ein slags prestebiografi for eit større område.

Er dette stoff som er samla og som eventuelt vert del av det her nemnte prosjektet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lars E. Øyane skrev:

Innlegg #12:

For mange år sidan (1980-talet) hadde eg vanskar med å finna prestebiografiar frå det austafjelske, og då hugsar at at eg fekk god hjelp av tidlegare arkivar Sigurd Engelstad (1914-2006) til å skaffa dette til vege, og eg meiner å hugsa at han då arbeidde med ein slags prestebiografi for eit større område.

Er dette stoff som er samla og som eventuelt vert del av det her nemnte prosjektet?

Er det ikke Engelstads materiale, + eventuelle andre forgjengere som har arbeidet med det(?), som er deponert i Riksarkivet av Norsk Slektshistorisk Forening? Det er små kort med informasjon alfabetisk sortert etter navn. De lå i lange kartotekskuffer av tre. Jeg har brukt dette materialet litt, for en del år siden, men så vidt jeg vet er det ikke skannet? Det ville gjort det mye mer tilgjengelig enn det er nå. Materialet er virkelig en gullgruve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Er det ikke Engelstads materiale, + eventuelle andre forgjengere som har arbeidet med det(?), som er deponert i Riksarkivet av Norsk Slektshistorisk Forening? Det er små kort med informasjon alfabetisk sortert etter navn. De lå i lange kartotekskuffer av tre. Jeg har brukt dette materialet litt, for en del år siden, men så vidt jeg vet er det ikke skannet? Det ville gjort det mye mer tilgjengelig enn det er nå. Materialet er virkelig en gullgruve.

Etter det jeg vet så er materialet som er deponert det som er fra Bastian Svendsen, men mulig Engelstad har vært involvert? Det som er lagt ut er mikrofilm av disse kortene, men det er mye arbeid å gjøre disse klar for publisering. Tidligere var det kun lagt ut materiale fra rull 1 og 2, mens jeg har republisert disse og lagt til fra rull 3-6, men det er mye mer som venter på publisering:

prestearkivet innhold.png

Samtidig ser jeg i innholdsregisteret at Engelstad har skrevet endel prestebiografier i NST: https://www.genealogi.no/innhold-og-forfatterregister/

og han har skrevet en artikkel: Engelstad, Sigurd. Glimt fra arbeidet med den norske prestehistorie. NST 21 (1967): 131-142.

Har ikke nummeret forna meg akkurat nå, men der bør det kanskje stå noe?

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, David Widerberg Howden skrev:

Etter det jeg vet så er materialet som er deponert det som er fra Bastian Svendsen, men mulig Engelstad har vært involvert? Det som er lagt ut er mikrofilm av disse kortene, men det er mye arbeid å gjøre disse klar for publisering. Tidligere var det kun lagt ut materiale fra rull 1 og 2, mens jeg har republisert disse og lagt til fra rull 3-6, men det er mye mer som venter på publisering:

prestearkivet innhold.png

Samtidig ser jeg i innholdsregisteret at Engelstad har skrevet endel prestebiografier i NST: https://www.genealogi.no/innhold-og-forfatterregister/

og han har skrevet en artikkel: Engelstad, Sigurd. Glimt fra arbeidet med den norske prestehistorie. NST 21 (1967): 131-142.

Har ikke nummeret forna meg akkurat nå, men der bør det kanskje stå noe?

Hvis det bare er fra år 1700 og fremover, kan det vel ikke være det samme? De kortene jeg har sett på har notater og kilder om prester fra 1500-tallet og fremover. Hvor langt frem, vet jeg ikke, da jeg selv kun har sett på de fra 15- og 1600-tallet. Så vidt jeg husker var materialet, der det sto, benevnt "Kilder til prestehistorien" eller lignende. Se eksempel her, som jeg fikk tilsendt fra Riksarkivet sist jeg spurte etter materialet. Det ser ut til at minst to personer har arbeidet med kortene.

Lauritz Carlsøn til Hof.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener forresten at det også sto at dette var Engelstads materiale, på den samme papirlappen, så det er ikke noe jeg har grepet ut av luften. Men siden det ikke bare er én persons håndskrift, må det jo ha vært flere som har arbeidet med det, kanskje helst før Engelstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Hvis det bare er fra år 1700 og fremover, kan det vel ikke være det samme? De kortene jeg har sett på har notater og kilder om prester fra 1500-tallet og fremover. Hvor langt frem, vet jeg ikke, da jeg selv kun har sett på de fra 15- og 1600-tallet. Så vidt jeg husker var materialet, der det sto, benevnt "Kilder til prestehistorien" eller lignende. Se eksempel her, som jeg fikk tilsendt fra Riksarkivet sist jeg spurte etter materialet. Det ser ut til at minst to personer har arbeidet med kortene.

Lauritz Carlsøn til Hof.pdf 228 kB · 1 download

Denne siden finner jeg i rull nr. 5 hvis du ser i oversikten står det tom 1700 altså til og med 1700 og tilsammen inneholder det da prestehistorikk 1500-1900-tallet.

3 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Jeg mener forresten at det også sto at dette var Engelstads materiale, på den samme papirlappen, så det er ikke noe jeg har grepet ut av luften. Men siden det ikke bare er én persons håndskrift, må det jo ha vært flere som har arbeidet med det, kanskje helst før Engelstad?

Ser i forordet til prosjektet at bla. Engelstad o.a. hadde jobbet med dette materialet: https://www.genealogi.no/forord-til-prosjektet-norsk-prestehistorie/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, David Widerberg Howden skrev:

Denne siden finner jeg i rull nr. 5 hvis du ser i oversikten står det tom 1700 altså til og med 1700 og tilsammen inneholder det da prestehistorikk 1500-1900-tallet.

Ser i forordet til prosjektet at bla. Engelstad o.a. hadde jobbet med dette materialet: https://www.genealogi.no/forord-til-prosjektet-norsk-prestehistorie/

Takk! Jeg så for raskt over. Tenkte at det først var alfabetisk sortert på fornavn, og deretter på etternavn i den samme tidsperioden.

Veldig bra at dette nå er tilgjengelig :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Takk! Jeg så for raskt over. Tenkte at det først var alfabetisk sortert på fornavn, og deretter på etternavn i den samme tidsperioden.

Veldig bra at dette nå er tilgjengelig 🙂

Forståelig det 😉 Ja, de første rullene har vært tilgjengelig lenge, men har som nevnt lagt ut noen til og når tiden strekker til så kommer det mer 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider