Gå til innhold
Arkivverket

Er det mulig å finne farens navn og tolke gårdsnavnet her? (Dåp i Modum 1755)

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Dåpsinnføring nr 21 på høyre side: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650440

"21 Eod Døbt i Nykirke(?) enke Karen Andersd: ved(?) Hougfoss(???) Drengebarn Anders"

"Fød d 16. februar" (så kommer) faddere - men så vidt jeg kan se ikke (den avdøde) faren?

Jeg prøver å bla meg bakover fra 1755 for å finnevielsen/trolovelse hennes for å finne farens navn den veien. Er kommer til 1751... Men det går smått å tolke seg frem, så om farenes navn skulle være gjemt (for meg) her - eller et gårdsnavn ville kanskje gjøre jobben lettere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer. Namnet på faren står ikkje her. Elles les eg teksten sånn du gjer.

Men dåpen er ført i bolken for "ekte" barn ("uekte" kjem lenger bak, sjå "innhald") - så

då må den avdøde ektemannen vere rekna som far.  Og då bør du kunne finne han død mindre enn 9 mnd tidlegare.

(dersom han er innført her; det kan tenkjast at han omkom på reise, drukna utan å verte funnen, osv. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også først på å se et år tilbake i tid blant døde, men var ikke i stand til å finne noen med adresse noe som ligner på "Hougfoss". Det kan godt hende at han står der - men jeg var altså ikke i stand til å finne ham. (Heller ikke noen som er forulykket/savnet/druknet. Igjen KAN det hende at det står der og at det er jeg som er for dårlig til å tyde kråketærne).

Nå er personnavn det som er minst vanskelig å lese i kirkebøkene fra Modum på denne tiden. Derfor tenkte jeg altså at jeg kunne gå veien om vielsen for å finne noe lettere å lete etter.

Men, etter å ha tolket meg gjennom 3-4 år uten noen Karen Andersdatter eller noen "Hougfoss" dukket opp for mine øyne, kom jeg til at jeg først burde spørre bedre lesekyndige om de kunne finne noe annet i dåpsinnføringen enn jeg.

At du bekrefter at jeg har tolket riktig er selvfølgelig oppmuntrende - 1000 TAKK!

Men da er det bare å bla videre, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I god gammel oppkallingstradisjon er det stor muligheter for at far heter Anders, altså at barnet er oppkalt etter sin avdøde far. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du leita i tida etter fødselen? Det er jordfestinga (ikkje død og gravlegging) som er innført; det kan ha skjedd fleire månader etter dødsfallet.

litt meir "oppmuntring"....

- Karen kan ha flytta då mannen døydde

- "Hougfoss" kan ha eit anna namn i tillegg

- dette er 1755; kyrkjebokføring kunne ver så som så (tilfeldig om døde vart innførte)

- dette er register over presten sine embetshandlingar; ikkje gravlagd i soknet = ikkje innført her

- presten og samtida kan ha sett gjennom fingrane at tida etter dødsfallet var noko lang ...

(uoffisielt visste dei veldig godt kor lang tid eit svangerskap tok - men offisielt...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haugfoss er navnet på en av fossene i Modum. Her var det kvern og sagbruk og mange plasser for alle arbeiderne.

Ligger under gården Fossum med Sand i Nykirke sogn i Modum (Gnr. 128).

Hvis du ser på faddere i dåpen til Anders finner du Inger Hansd. Varhuus, Nils Pedersen Fossumeie,

Claus Ibsen ibid (Fossumeie) og Iver Nielsen ibid (Fossumeie). Varhuus er navnet på en av plassene under Fossum. Det er skifte etter Ib Clausen på plassen Hougfoss under Fossum i 1779. Eldste sønn er Claus Ibsen. Så Karen Andersdatter bodde trolig ikke på selve plassen Hougfoss, men på en av de andre plassene i nærheten. Har du sett om det er noen med gårdsnavnet Fossum(eie) blandt de døde i den aktuelle perioden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet FØR Odds innlegg:

TAKK for all "oppmuntring". Det "verste" er at jeg ikke aner om det er denne Anders jeg leter etter. Han jeg leter etter er den Anders Andersen som er person nr 9 på Fure ved folketellingen 1801. 001 Erik Andersen - 0002 Fure - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 0623P Modum prestegjeld - Digitalarkivet

Det må vel være han som det skiftes etter 20/10-1821: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224631288

Han er oppgitt som 47 år i 1801 - og om det er riktig burde han være født rundt 1754. Jeg finner en i 1753: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650425

Sønn av Anders Olsen og Ingri Ouensdatter på Flattum (nr 41)

Og en i 1754: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650436

Sønn av Anders Tronsen og Lisbeth Andersdatter Engelstad (nr 40)

og altså denne mulige i 1755 som var utgangspunktet for debatten.

Person nr. 1, Erik Andersen, KAN være hans eldre bror - det skiftes etter ham 24/6-1807: https://www.digitalarkivet.no/sk20100224631286

Men det er ikke noe skifte etter noen far av noen av dem på Fure så vidt jeg kan se.

Og etter Odds innlegg: 

TAKK for ny innfallsvinkel. Jeg rakk bare å lynsjekke skiftene på Fossum - men det er ingen som passer der så vidt jeg kan se. 

Men det spørs kanskje om jeg (i hvert fall i 1. rekke) skal konsentrere meg om de Anders Andersene som "tilhørte" Heggen - han jeg startet debatten om vet jeg jo ikke en gang om var en Anderssøn...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I listen over begravede 1754 finner jeg som nr 47 gravlagt ved Nye Kirke 12.s.e.Trin Anders Nicolaisen Buskerud, som druknet. Videre på nr 52 14.s.e.Trin ble Anders Nicolaisens barn Nicolai  gravlagt ved Nye Kirke, s aar gl

SAKO, Modum kirkebøker, F/Fa/L0002: Ministerialbok nr. 2, 1741-1782, s. 774-775
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650703

Dette kan jo være faren. Men jeg har ikke greid å finne noe mer om Anders Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til Anders Nicolasen i 1721 SAKO, Modum kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1712-1740, s. 60
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650064

Fant i Familysearch at Nicolas Jensen og Kirstine Pedersdotter giftet seg i Nykirke 9.aug 1713. Det skal være Nicolas og ikke Nicolai.

Ved dåpen til Anders er de bosatt ved Hougfos

Lenke til kommentar
Del på andre sider