Gå til innhold
Arkivverket

Christiane Christensdatter Reed

Jarle Gundersen
 Del

Recommended Posts

Johannes OIsen Toft og Christiane Christensdtr Reed gifter seg i Korskirken i Bergen i 1813.

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000434662 

I følge Åsane bygdebok ble Johannes født på Tuft i Åsane 1863, og Christiane ble født i 1788.

På Re i Gloppen hadde Christen Nilsen Mardal og Christense Pedersdatter en datter Christiane som kan ha blitt født på denne tiden.

Er det noen som vet om dette kan være den samme Christiane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristianne bur ikkje heime i folketellinga 1815, så det er svært rimeleg at det kan vere henne du har funne. Eg har litt anar om du treng det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2021 den 12.22, AllanFrantzen skrev:

Hei 🙂

Det er nok rett, her i FT 1801 Bor hun med Mor (som er enke da) og søsken, I Reed i Gloppen.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058409002395

Takk for svar. Jeg er enig i at dette er datteren til Christense og Christen, men jeg er ute etter opplysninger som kan sannsynliggjøre at at dette er den samme som gifter seg i Bergen i 1813.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2021 den 15.19, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Kristianne bur ikkje heime i folketellinga 1815, så det er svært rimeleg at det kan vere henne du har funne. Eg har litt anar om du treng det.

Hei. Takk for svar. Jeg er enig i at dette peker i den retningen. Hvis jeg kunne finne fødestedet til den Christiane som giftet seg med Johannes Olsen i 1813 i noen kilder ville saken trolig vært løst, men det har ikke lyktes meg. Det er dette paret som er mine stamforeldre, så hvis det stemmer at dette er den samme Christiane som ble født i Gloppen, er jeg veldig interessert i anene hennes 🙂

Endret av Jarle Gundersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en Christiane Christensdtr født i Gloppen 1786 som gifter seg på Askøy i 1827:

https://www.digitalarkivet.no/view/325/hv00000000329448

Er det noen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er datteren til Christen og Christense i Gloppen?

På dette tidspunktet levde fortsatt begge ektefellene Christiane og Johannes i Bergen.

Endret av Jarle Gundersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jarle Gundersen skrev:

Jeg finner en Christiane Christensdtr født i Gloppen 1786 som gifter seg på Askøy i 1827:

Er det noen som kan avkrefte eller bekrefte at dette er datteren til Christen og Christense i Gloppen?

På dette tidspunktet levde fortsatt begge ektefellene Christiane og Johannes i Bergen.

Denne Kristiane er dotter til Kristen Didrikson og Ågåte Hansdtr på Søreide. Ekteskapet varte til 1842 då mannen Ola Larsson omkom i ei arbeidsulykke i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jarle Gundersen skrev:

Eg har sett etter om Kristane kan ha sysken det kan vere skifte etter, men der er arvingar etter alle som kan ha interesse, så det ser ikkje lovande ut. Eg skal sjekke generasjonen før og. REDIGERT: Dessverre, ingen mulege skifte der heller.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg bladd litt gjennom fadrar mm på dette paret, men finn ikkje noko tilknyting til familien i Gloppen. 

Derimot ser eg at folketellinga 1815 inneheld eit interessant hint: Kristen Kristenson i same husstand passar svært godt med broren frå Reed som eg veit flytta til Bergen før 1815.

Eg tenkjer elles at det er svært liten sjanse for at denne Kristiane er ei anna enn den du trur ho er. Eg veit ikkje om nokon annan stad, i alle fall ikkje på Vestlandet, der folk skriv seg Reed, og der er ingen andre kandidatar frå Gloppen som kan ha grunn til å skrive seg Reed. (Eg har full oversikt over alle på Reed på denne tida).

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

No har eg bladd litt gjennom fadrar mm på dette paret, men finn ikkje noko tilknyting til familien i Gloppen. 

Derimot ser eg at folketellinga 1815 inneheld eit interessant hint: Kristen Kristenson i same husstand passar svært godt med broren frå Reed som eg veit flytta til Bergen før 1815.

Eg tenkjer elles at det er svært liten sjanse for at denne Kristiane er ei anna enn den du trur ho er. Eg veit ikkje om nokon annan stad, i alle fall ikkje på Vestlandet, der folk skriv seg Reed, og der er ingen andre kandidatar frå Gloppen som kan ha grunn til å skrive seg Reed. (Eg har full oversikt over alle på Reed på denne tida).

Jeg er enig i at alt tyder på at det er riktig forbindelse. Tusen takk for utmerket hjelp. Setter stor pris på den jobben du har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre hyggeleg; og som sagt har eg litt anar, som eg helst sender på epost; gje meg eit hint på a-rysskrøllalfaonline.no om du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider