Gå til innhold
Arkivverket

Vielse i Modum 1747. Hans bosted og opplysninger om henne...

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Klarer ikke stedsnavnene til brudeparet, men et forsøk på det øvrige:

Ole Engebretssen ??sserud med sin fæste Møe

Marte Erikss Daatter (??) trolovet i Snarum

Kirke af Hr. Ejhel(?) [skal nok være Eskel, jfr. innføringer foregående sider.]

Høyre kolonne:

3die Paaskedag i

Hegen Kirke

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Men du mener brudgommens bosted er det som står over linjen?

Jeg prøver å skille to Ole E/Ingebretsen'er født samme år (1727), gift hhv 1745 og 1747 og døde hhv 1773 og 1799. Men ingen av dem synes født, viet og død på samme sted. I hvert fall ikke hvis du her tolker rett med "??sserud". Jeg kan ikke finne noe bosted i bygdeboka som kan ligne på dette.

Men han som døde i 1799 døde på Langerud - og nå ser jeg at langt ute i bygdebokas omtale av denne gården under et avsnitt om husmenn står det at "Ole Engebretsen på Langerudeie ble i 1747 gift med Marte Eriksdatter Fosnæss". Siden årstall og begge personnavn stemmer er det kanskje dette presten har rablet ned? 

Men uansett: 1000 TAKK for (nok et) iherdig forsøk og for din utrolige tålmodighet med meg. 

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tom askerøi skrev:

Hm. Men du mener brudgommens bosted er det som står over linjen?

Det må jeg tilstå at jeg ikke aner. Ser bare at presten har gjort tilsvarende tilføyelser flere steder. Og da bare antok jeg at dette var et gårds/stedsnavn siden jeg syntes jeg skimtet et «-rud».

Marte Eriksdatter Fosnæss". Siden årstall og begge personnavn stemmer er det kanskje dette presten har rablet ned? 

Takk for det! Der datt tiøren ned. Fossnæss it is! 

Men uansett: 1000 TAKK for (nok et) iherdig forsøk og for din utrolige tålmodighet med meg. 

Veldig hyggelig tilbakemelding, men tålmodigheten går så absolutt begge veier. Hvor mange ‹falske› formodninger har jeg ikke ‹servért› deg? 😉

Mvh 

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har "bommet" et par ganger så har du som regel "truffet". Og det ligger mye "trøst" mot egen utilstrekkelighet at noe virkelig er så vanskelig at "selv du" (og andre) som er mye flinkere enn meg ikke tar alt på første forsøk. Så takkene og rosen er så absolutt vel fortjent!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK, Else!

Det forklarer bygdebokas påstand om at det ikke er noen av "mine 1727 Ole Engebretsen'er" som gifter seg i 1747, men en tredje Ole Engebretsen som var født i 1719. Han finner jeg (som barn) i et skifte på gården Kongsrud! Og  bruden (som barn) i et skifte på Fossnes!

Dessverre nevner ikke (den rimelig overfldiske) bygdeboka noen av de to andre...

Da gjenstår jeg "bare" å få kabalen med tre fødte, to viede og to døde med samme (i Modum relativt) uvanlige navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte først jeg skulle se om begge "1727-Ole-Engebretsen-ene" levde opp - eller om jeg kunne få sjaltet ut den ene. Her lurer jeg på om jeg har funnet begravelsen til den ene av dem (nr 43 nederst på høyre side):

https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650308

Jeg lurer på om det står

"43 d. 8. maji ...Snarum Kirke [enken??] Berthe Larsdaatter [nordre??].....by eye......Sön"

"Ole Ing[ebret?]sön, som var 12 Aar og 6 maaneder gammel."

Men det er mye jeg er usikker på her...

Tillegg:

Men litt pussig om Berte omtales som enke 8/5 når mannen ikke blir begravet før 30/6 (nr 67):  https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650309

så jeg tar vel feil...?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 d. 8. Maji ved Snarum Kirke Enkens Berthe LarsDaatter Nordre OlsbyeEye hendes Søn Ole Pederssøn, som var 12 Aar og 6 Maaneder gammell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Pedersøn det står.  Ja-ja, han var jo et år eller to for gammel...

Og vel også "feil" kirke...

Nok en gang 1000 TAKK!!

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk:

d: 22 Sept: ved Heggen K: Ole Ingebretssøn Svarterud(?) under Toens

Eje, som d: 17 for hen(?) ved et ulykkeligt fald med en Hest fandtes død ved Skaake(?)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg forsøker å konkludere: Det må vel være Ole Engebretsen Kongsrud f. 1719 jeg har funnet her?

https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650051

(nr 46 på venstre side)

Og det må vel være begravelsen til Ingebret Danielsen Svenbye jeg har funnet her på en gård som begynner på T?

(faren til Ole som ble født 1727 og viet 1745)

https://www.digitalarkivet.no/kb20061220650673

(nr 104 øverst på høyre side)

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr. 46:
d. 18 Maji i heggen K. Jngebret Olsen Øderuds barn Olle, fadd: Karj Christophersdttr. field, Kari Pedersdttr. Øderug, Berette Olsdttr, Lars Olsen Toen, Clemmet Povelsen Bergaarden, Olle Nielsen Solum,

104: d. 1 Julii ved Heggen K. begraven Ingebret Danielssøn Tveten, som var 50 Aar gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg det er tid for et forsøk på en konklusjon om disse Ole Engebretsenes "hvem er hvem":

Den enkleste (les: minst vriene) er han som ble gift i 1747 med Marte Eriksdatter Fossnes – denne ætt-leggen har sitt utspring i bondestand i betydningen brukere og dels eiere av hovedgårder og er sporadisk (og spredd over flere gårder) omtalt  i Bygdebøkene, det er bevart flere skifter som kombinert med kirkebøkene gir en sammenheng:

Denne Ole’ns far, Engebret Olsen (gift med Guro Torgersdatter) drev først Øderud (hvor Ole ble født i 1719) og overtok senere Kongsrud hvor de senere barna er født. Og her dør han i 1735. Ole gifter seg, som nevnt, 1747 med Marte Eriksdatter Fossnes og overtok farsgården. Han ble en gammel mann og døde på Langerud-eie i 1799. Alder da oppgitt til 71 år, noe som antyder en fødsel rundt 1728. Men vi er jo vant til at alderen på gamle folk er «omtrentlig» - selv om de som oftest ble eldre enn de var. Her behøver jo ikke feilen skyldes noe annet enn at presten, som tidvis skrev meget stygt, ikke har klart å tyde sine egne kråketær på sin originale lapp – 79 ble til 71 f.eks. Og bostedsoppgaver er gjerne mer pålitelige enn aldersoppgaver…

Den neste Ole’ns far, Ingebret Svenningsen, ble viet 1726 med Berte Larsdatter Ton, og de bosatte seg på Ton-eie og drev denne til hans død i 1737, 41 år gammel. Og her ble Ole født i 1727. Og han døde ugift i 1743 i en hesteulykke ved en plass under samme Ton-eie.

Da sitter vi igjen med den Ole’n som ble gift i 1745 med Berte Tostensdatter. Hans far, Ingebrikt Davidsen Tveten ble gift 1725 med Maren Jensdatter Svenby. Og her, på «morsgården» ble Ole født i 1727. Faren døde på Tveten 50 år gammel i 1742.

Motforestillinger mottas selvfølgelig med den største interesse!

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider