Gå til innhold
Arkivverket

Forfedre til Jon Gundersen Bie Stranden (ca. 1760 - 1840) - Snekker/håndverker i Sokndal - Fra Bie-slekten i Grimstad?

Frank Marton Pedersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Denne håper jeg noen kan hjelpe meg med:

Min forfar Jon Gundersen Bie Stranden er gitt i FT1801 med hustru Guri Berntsdatter og barn:

015 Jon Gundersen Bie - 0017 Soggendahls Strand - 002 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1111P Sokndal prestegjeld - Digitalarkivet

Jon er oppgitt å være 39 år, altså født rundt 1762 (?).

Jon døde 19.07.1840, 82 år gammel (nr. 54), og skal da være født ca 1758.  Det antydes at han var født i Grimstad:

SAST, Sokndal sokneprestkontor, Ministerialbok nr. A 7.1, 1826-1842, s. 236
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051214011141

I bygdeboken for Sokndal (Fortid og folk på ... i Sokndal kommune. 6 : Fortid og folk på gnr. 46-gnr. 54 og Sogndalstrand i Sokndal kommune) betegnes Jon Gundersen Bie som en meget dyktig snekker som angivelig fikk utdannelse i København.

Jeg lurer på følgende:

1) Når og hvor ble Jon født? Hvem er foreldrene og hvor kommer Bie-navnet fra? Jeg finner han ikke født i Øyestad i årene 1758 - 1763, men kan selvsagt ha oversatt han.

2) Når og hvor ble Jon og Guri gift? Paret fikk totalt 10 barn, første barn (Gabriel) født 09.07.1786. Dette skulle gjerne tilsi ekteskap like før 1786. 

- - - 

En interessant person jeg har funnet er "Agtbare og Velforstandige Danne-Mand", Gunder Jonsen Bie, som gifter seg i Kristiansand i 1770:

Gunder Jonsen Bie - Ministerialbok for Kristiansand prestegjeld 1734-1793 (1001P) - Digitalarkivet

Mon tro om det er noen knytning her?

All hjelp og tips mottas med stor takknemlighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Jan H. Trelsgård said:

"U. K. Snedker Jon Gunderss: [og] P: Guri Berntsdatter" ble viet i Farsund (Vest-Agder) 26.12.1785: https://www.digitalarkivet.no/kb20060111010247

Strålende! Tusen takk!

Nå lurer jeg på om Gunder Johnsen Bie ved Jons/Johns fødsel i 1761 er den samme Gunder ("Agtbare og Velforstandige Danne-Mand")som giftet seg i 1770 i Kristiansand. Kan hende døde Jons mor Ingeborg Tellefsdatter en gang mellom 1761 og 1770?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Strålende! Tusen takk!

Nå lurer jeg på om Gunder Johnsen Bie ved Jons/Johns fødsel i 1761 er den samme Gunder ("Agtbare og Velforstandige Danne-Mand")som giftet seg i 1770 i Kristiansand. Kan hende døde Jons mor Ingeborg Tellefsdatter en gang mellom 1761 og 1770?

Det er godt mulig. I kirkeboka står det at Gunder døde før han ble gift med enka Gunhild Jørgensdatter: https://www.digitalarkivet.no/kb20070607310357 (Trolovelse 3. Juli og merknad: "Hand døde")

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei! For mange år siden hadde jeg kontakt med Torvald Bie. I den sammenheng noterte jeg - dessverre uten kildereferanse.... - at Gunder Johnsen Bie/Naksbie - var født i Mykland.
Bie finnes både i Øyestad og i Fjære/Grimstad, og dette gjelder Fjære-linja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider