Gå til innhold
Arkivverket

Karen Johannesdatter (Johanisdatter) født i Manger i 1763

Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Er det mulig å finne noe om Karen i bygdebøkene for Radøy. Hun ble født i Manger i 1763, men i følge opplysninger jeg har muligens fra folketellingen i 1801 så hadde hun bodd i Bergen i 30 år da hun var 40, så da tydet ting på at hun kan ha flyttet med foreldrene en gang på 1770-tallet og må ha blitt konfirmert i Bergen sånn ca 1776/77?

Barnebarnet til Karen ble satt på landet i 1836 først til en bonde på Radøy, men fikk så dårlig behandling at hun måtte få nytt sted å bo (bare 9 år). Ble hun tilfeldig plassert på Marøy eller hadde denne familien tilknytning til Karen Johanisdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2021 den 14.04, Terje Aarland skrev:

Hun ble født i Manger i 1763, men i følge opplysninger jeg har muligens fra folketellingen i 1801 så hadde hun bodd i Bergen i 30 år da hun var 40,

Opplysningene er fra fattige i Bergen 1800. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om du finner noen av disse foreldrene i Bergen ???? som Berith kom med ?

Sitat:

Jeg vet ikke om det er kirkebøkene eller bygdebøker du ønsker oppslag i? 

Det ble døpt 3 Kari Johannesdt. i 1763 i Manger.

1. dpt. 9/1 1763 Kari, Johannes Monsen Henne og Guri Knudsdt.

2. dpt. 15/4 1763 Kari, Johannes Siursen Sture og Kari Larsdt.

3. dpt. 14/8 1763 Kari, Johannes Larsen Helle og Rangele Jonsdt.

Du produserer mange nye tråder uten at jeg føler at du følger opp sporene du får. Påtide med en liten egeninnsats ?

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å finne frem i kirkebøkene. Siden det ble oppgitt at Karen ble født i Manger, så tenkte jeg på et forholdsvis lite geografisk område, men så viser det seg at Manger sogn var kjempestort på 1760-tallet. 

Før fant jeg mye lettere fram i Digitalarkivet, ved å kunne elementere bort flere og flere slik at jeg satt igjen med noen få som jeg kunne granske videre på. Nå finner jeg ikke frem. Jeg gikk på et kurs for å lære meg å finne frem på Digitalarkivet og da jeg endelig trodde at jeg hadde taket på det, så endret hele systemet. Kanskje det er lett å finne frem - når en kan det, håper at jeg etter hvert skal kunne bli bedre på å søke selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Manger var stort på den tiden bør vel ikke komme som en overraskelse på en Hordalending med over 1000 innlegg. Men du svarer aldri direkte på spørsmål noe som gjør det vanskelig for oss som ønsker å hjelpe deg.

Prøver igjen:

Har du sjekket om noen av foreldrene som Berith kom opp med er å finne i Bergen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har mange innlegg, men det er for å få hjelp. Jeg har ikke oppfattet at noen har spurt meg om ting? Noen ganger klarer jeg ikke å se alt fordi det kommer en type «sladd» over.

Jeg gir ikke så lett opp når jeg ønsker svar på noe, men føler at det er på tide å slutte å spørre fordi jeg lett blir misforstått. 

Jeg må være ærlig og oppriktig og si at jeg har problemer med å søke selv.

Jeg skal se om jeg finner hennes spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit viser til dette:

O. Rygh: Henne gnr. 11       B?  sogn og Manger herrred.

Sture gnr. 2            "                   "

Indhelle gnr. 33     "                    "

Udhelle    "    32      "                    

Betyr det at det på desse gnr er det ektepar som passer til foreldrene til Karen f i 1763? Sture er utelukket siden foreldrene ikke passet med det som er tidligere oppgitt og alderen på Kari/Karen ikke passet.

Finnes denne Bygddboka som det vises til på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Terje, ikke alltid så lett, men prøv å sjekk eller si at du trenger hjelp om du ikke klarer selv. Og takk er alltid på sin plass.

Du skal se det hjelper 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier alltid å takke, for dere gjør en formidabel jobb. Noen av dere er så dyktige og finner det som ingen andre gjør. Selvsagt ville jeg satt pris på tips hvordan det går an å søke på en enkel måte, men som regel kommer det opp «0» treff. Jeg spør nok feil og kan selvsagt lære. Håper i hvertfall det. 

Jeg fant ikke bygdebøkene for Radøy på nettet. Selv har jeg bygdebøkene for Austevoll og for Sund og vurderer å kjøpe bygdebøkene for Fjell. 

Er det vanlig at navnet Karen blir til Kari eller motsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste hadde vært om jeg var selvhjulpen, men det ser foreløbig ut som at jeg trenger hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn kan skrives på ulike i måter i kildene. En og samme person kan få skrevet navnet sitt på ulike måter ved dåp, konfirmasjon, vielse og begravelse. Prestene kunne føre navnene inn i kirkebøkene slik de ble uttalt. Jeg vil vel også tro at lokale varianter - ut fra dialekt - kan forekomme.

Peder kan enkelte steder bli til Per og jeg mener å ha sett at Karen går om hverandre med Kari. Det samme vil jeg tro gjelder Johannesdatter og Johanisdatter. 

Det som ellers gjør det vanskelig å finne opphavet til Andreas/Anders og Karen, er at jeg ikke umiddelbart kan se at noen av fadderne til barna  er slektninger - eventuelt søsken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har vært i kontakt med en som kjenner godt til Radøy og han skriv dette til meg:

"Ja, du har nok rett. Det vil seia at Kari Johannesdtr. Hella f. 1763 er  mest snnsynleg den du søkjer  etter. Men ho vart ikkje gift med Anders Jensen Vatle, men derimot med ein som hadde likt namn, men ikkje kom frå Vatle."

Da vil jeg tro at Kari Johannesdatter Hella f. 1763 er min 2x tippoldemor, men er det mulig å finne ut noe mer om henne og hennes søsken og foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider