Gå til innhold
Arkivverket

Naalemagerens navn, 1778

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

Jeg vil gjerne ha hjelp til å tyde navnet til den siste fadderen i dåpen til Johan Friderich 10.10.1778. Jeg mener det kan stå "Joh. ? Naalemager", men hva er ordet/navnet i midten? Jeg finner ingen nålemakere med lignende navn. Er den første bokstaven i ordet M? 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061005010677 (nederst på side 1083).

image.png.23fae459322640c9bfced91352bf0661.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fornavnet er Johannes, Joh før linjeskift og annes i starten på neste linje.

Starten på det neste navnet ser ut til å starte med Nan, så kommer en blekkflekk og etter den leser jeg noe sånt som "ellinger", men jeg er langt fra sikker.

Sølvi, du bor i Oslo, hvorfor stikker du ikke innom lesesalen til Statsarkivet på Sognsvann og ber om å få lese originalen.

Remi

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Remi skrev:

Jeg tror fornavnet er Johannes, Joh før linjeskift og annes i starten på neste linje.

Starten på det neste navnet ser ut til å starte med Nan, så kommer en blekkflekk og etter den leser jeg noe sånt som "ellinger", men jeg er langt fra sikker.

Sølvi, du bor i Oslo, hvorfor stikker du ikke innom lesesalen til Statsarkivet på Sognsvann og ber om å få lese originalen.

Remi

Takk, Remi! Jeg er ikke overbevist om at det står "annes" som fortsettelse på "Joh-" dessverre. Kan det stå noe annet? 

Når det gjelder det siste ordet mener jeg det temmelig sikkert ender på "mager" (den loddrette streken over m-en hører til Berg i linjen over). De to første bokstavene i ordet mener jeg er "Na". - Et yrke/stilling som begynner på Na- og ender på -mager, kan det være noe annet enn Naalemager? Johan Friderichs far var dessuten Karremager (kardemaker), et yrke i samme gate. Skriften har forresten ofte både åpne og lukkede a-er.

Takk for rådet, og til Statsarkivet skal jeg nok etter hvert 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kanskje kommet til en løsning. Jeg søkte på naalemager i Nettbiblioteket (NB) og bladde gjennom treffene. Der fant jeg i Norske Intelligenssedler 2.aug. 1786 en liten annonse om auksjon over Naalemager Johan Mechs løsøre. Hvis det virkelig står Naalemager i kirkeboken så tror jeg at jeg har funnet mannen 🙂 

image.png.b4811676f74bece6141ce83adcd47b83.png

Endret av Sølvi Løchen
rettet navnet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider