Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som kan gjøre oppslag i kirkebøkene for Radøy?

Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan gjøre oppslag i bygdebøkene for Radøy? Jeg lurer på om det er mulig å finne en fra Manger som het Karen Johannesdatter eller Johanisdatter født 1763. Gift med Andreas Jensen i Bergen i 1788. Hun flyttet trolig fra Manger da hun var ca 10 år til Bergen? I ft for 1801 så ble det opplyst at hun var 38 år og hadde bodd i Bergen i 30 år.

Håper at noen kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er kirkebøkene eller bygdebøker du ønsker oppslag i?

Det ble døpt 3 Kari Johannesdt. i 1763 i Manger.

1. dpt. 9/1 1763 Kari, Johannes Monsen Henne og Guri Knudsdt.

2. dpt. 15/4 1763 Kari, Johannes Siursen Sture og Kari Larsdt.

3. dpt. 14/8 1763 Kari, Johannes Larsen Helle og Rangele Jonsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av disse som flyttet ut av Manger før barnet var voksen. I ft for 1801 blir det oppgitt at Karen Johannesdatter eller Johanisdatter var 38 år og hadde bodd i Bergen i 30 år. Dermed må foreldrene ha flyttet ut da datteren var mellom 8 og 10 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det oppgitt hvor på Radøy desse familiene var fra? 

Er det mulig å finne ut hvem av desse som ble konfirmert i Manger?

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke utflytningslister så tidlig.

Bostedet står etter fedrenes etternavn. (Hanne, Sture og Helle).

Om hun flyttet fra Manger som 10-åring så ble hun jo ikke konfirmert der. Da må du lete i Bergen.

Det finnes ikke konfirmasjonslister i krk.boka for Manger i den aktuelle perioden. Det står bare antall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manger prestegjeld var mye større enn Radøy på den tiden. Henne kan være Hernar. Både Hernar og Sture er i Øygarden, som på den tiden var en del av Manger prestegjeld, men som f eks ikke dekkes av bygdebøkene for Radøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O. Rygh: Henne gnr. 11       B?  sogn og Manger herrred.

Sture gnr. 2            "                   "

Indhelle gnr. 33     "                    "

Udhelle    "    32      "                    "

Tillegg. Kan B? sogn stå for Bø/Hordabø

Prestegjeld og sogn i Hordaland: Se Manger

https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/historikk-for-prestegjeld-og-sogn/prestegjeld-og-sogn-i-hordaland

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Manger herred ble opprettet i 1837 på bakgrunn av Manger prestegjeld og omfattet omtrent hele Radøy, nordre deler av Holsnøy og Askøy, samt dagens Øygarden. Det store herredet ble senere delt en rekke ganger: i 1871 ble Herdla skilt ut, i 1910 Hjelme og 1. juli 1924 ble Sæbø og Hordabø sogn begge skilt ut som eget kommuner ved den siste delingen av Manger."

Radøy – Wikipedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det bli vanskelig å finne Karen sitt opphav, men siden hun hadde bodd i Bergen i 30 år i 1801, må hun ha blitt konfirmert der, da er det kanskje mulig å finne henne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan fjerne en av kandidatene:

Johannes Sjursen Stura f. ca. 1734 d. før 1787 gift ca. 1755 med Kari Larsdtr. Hovden f. ca. 1730 d. 1787. 

Born:

a.       Kari f. 1763 d. 1763

b.       Kari f. 1766 d. 1840 gift 1791 med Gudmund Andersen Ulvatn f. 1762 d. 1851. Bustad: Ulvatn på Radøy

Mvh.

Kenneth Bratland 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være denne Kari/Karen for hun ble gift med Andreas/Anders Jensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å sjekke flere av kandidatene og om hun ble døpt Karen eller Kari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Monsen 9.jan., Bøe i Manger  https://www.digitalarkivet.no/kb20070514630639

Johannes Larsen 14. aug., Bøe i Manger https://www.digitalarkivet.no/kb20070514630645

For selv å finne fram i systemet:

Gå til Digitalarkivet og velg Kilde:

Periode 1763 - 1763.  Kategori fødte og døpte og (uekte do. om man ikke vet bedre).

Geografi Vestlandet - Hordaland - Manger.

Her kan du SØKE i transkibert materiale eller

velge kirkeboka -KRONOLOGISK liste hvor du må BLA - se lyseblå linje -  innhold - velg fødte og døpte 1763.

Personlig bruker jeg kirkebøkene som er primærkilden.

Som vanlig glemte jeg noe.

Det er ikke uvanlig at Kari blir til Karin/Karen eller omvendt.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det står noe om dette i Bygdebøkene for Radøy? Kan ikke se at de er tilgjengelig på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er produktive på Radøy.

Iflg. Nasjonalbiblioteket har det kommet ut 5 bygdebøker i tiden 2006 - 2014, forfatter Anders Haugland.

Men det er begrenset adgang til disse.

Jeg gjetter på at det er fordi bøkene er ganske nye.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at overskriften min er feil, jeg mente å skrive «Bygdebøkene» og så ble overskriften «kirkebøkene». Men takk for den gode hjelpen jeg har fått.

Nå er det en som skriver på den andre saken jeg har at det var to par i Bergen på den tiden en:

Andreas Jensen fra Bergen gift med Karen Johannesdatter gift i 1788 og en 

Anders Jensen fra Votlo på Osterøy gift i 1787 med Kari Johannesdatter. 

Barna til disse to parene kan ha blitt forvekslet om hverandre, så jeg vet ikke om alle barna til det paret som var mine 2xtipp er korrekt?

Jeg tror at jeg må skaffe meg Bygdebøkene for Radøy og se hva jeg kan finne der, men det viktige nå er om jeg har de riktige etterkommerne etter Andreas Jensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger dette spørsmålet inn her også?

Da er mitt spørsmål hvordan kan jeg vite at dette er barna til:

Andreas Jensen f 27. mars 1763 og Karen Johannesdatter f. Ca 1763

Barn:

Anne Randine Andreasdatter 8. april 1797 - 23. okt 1841 (min tipp tipp oldemor

Johanne Martine Andreasdatter 31. mars 1794 - 18. aug 1894

Jens Johannes Andersen 15. sept. 1792 - 1813

Jens Andreassen Jensen 30. aug 1790 10. des. 1891

Andreas Andreassen 1799 døde fø 1803

Marthe Carine Andreassen 13. juni 1802 - 1802

Andreas Andreassen 1. oktober 1803 - 20. mars 1881

Eller er dette en blanding av barn til flere par??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg åpne desse bøkene? Jeg har registrert meg på Nasjonalbiblioteket og får frem de aktuelle bøkene, men de er ikke «aktive». De er merket med et «øye» med strek over nederst i venstre hjørne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og under står det vel «Tilgjengelig etter bestemte vilkår». Det kan du lese mer om ved å trykke på setningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som om du ikke leser svarene du får, og du besvarer dem ikke.

Du kommer bare på nytt med de gamle spørsmålene. Det virker heller ikke som om du selv prøver å gjøre en innsats.

På denne måten går det ikke framover.

Og som hjelper mister man lysten til å fortsette å hjelpe.

Ikke bland to forskjellige saker sammen. Da blir det bare rot.

Jeg skrev en bruksanvisning du kan bruke til å finne fram i kirkebøkene og evt. andre ting på Digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lagde lenke til Prøv her: "Tilgang til Nettbiblioteket"

så var det nettopp for at du selv skulle lese om HVORDAN du KAN får tilgang også til de bøkene som er utgitt etter år 2000.

Om du lurer på hvilke bøker du får tilgang til - så vil jeg foreslå at du sender en forespørsel til Nasjonalbiblioteket.

Endret av Dag Arne Danielsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg leser alt dere skriver og prøver meg frem, men i de fleste tilfellene så er det alt for mange eller ingen som dukker opp. Jeg prøver virkelig, men det er enkelt for de som kan det. Jeg vil nok lære det etterhvert, bare det å korte ned navnet og bruke stjerne * bak var jeg ikke klar over. Jeg har prøvt på enkle ting som å søke opp min morfar og det fikk jeg til, men sliter med å finne enkelte andre særlig i Bergen. Hjelp til å snevre inn søket slik Wågenes skrev har hjulpet meg og det er mulig at du Berit har skrevet noe jeg ikke har lagt merke til. 
Jeg vil så gjerne finne ut av tingene selv, men når jeg ikke finner ut av det er det jeg spør dere som er så kjempedyktige. Det er lett å gi opp når jeg ikke får ting til å funke. Kanskje ting er enklere på en pc enn på mobil eller nettbrett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg må søke om tilgang til Bygdebøkene i Nasjonalbiblioteket og det gis bare tilgang i bibliotekets åpningstider. Det viktige for meg er å vite om jeg får tilgang til alle de aktuelle bøkene der, eller om jeg heller skal låne de på nærmeste Bilbliotek, men nå i koranatiden så er kanskje det ikke så smart?

Det viktigste for meg akkurat nå er å finne alle søskene til Anne Randine Andreasdatter. Jeg vet at det er feil navn som står i kirkeboken for Domkirken da Marthe Malene ble døpt i slutten av april 1827. Da står det at moren het Anne Gurine Andreasdatter, men det skulle stå Anne Randine Andreasdatter. Dette siste er bekreftet av Bergen Byarkiv fordi moren var under omsorg av Fattigvesenet i Bergen. 

Fordi det var flere par med samme navn på samme tid kan jeg ha notert meg navn på feile søsken fordi det var en som hadde "Smart Match" med meg, men som jeg etterhvert forstod var feil. 

Nå vil jeg konsentrere meg om søskene til min tipp tippoldemor Anne Randine Andreasdatter og så får jeg finne ut noe mer om hennes foreldre når jeg har fått kontrollert navn på hennes søsken. 

Vil det være klokest å begynne med ft for 1801? Og vite identiteten på foreldrene slik at jeg ikke blander samme flere? 

En av de viktige som jeg prøver å finne ut av er:

Andreas Andreassen f 1. oktober 1803 - 20. mars 1881. Om han var bror til Anne Randine.

Jeg vil prøve å søke selv?

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit

Jeg har virkelig prøvt. Jeg har lest alt du skriver, men nå er det like før jeg gir opp. Når jeg ber om hjelp så synes jeg ikke at det er greit å få kritikk. Dere som kan dette er det enkelt for. Jeg må nok ha det inn med skje. Prøv å ha forståelse med meg. Jeg er utrolig glad for all hjelpen jeg har fått. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.