Gå til innhold
Arkivverket

Anne Svendsdatter f. 1805 i Rollag/Nore prestegjeld

Lillegull
 Del

Recommended Posts

Det er to Anne Svendsdatter f.1805 i Rollag/Nore prestegjeld (Ministerialbok for Rollag prestegjeld 1792-1814). Den enes far er Svend Hølgesen på Kobbergården. Den andres far er Svend Torjussen på Wielsten.

Hvilken av disse to Svend'ene ble morfar til Anne Malene Andersen,

født på Kongsberg i 1848? Anne Malenes mor er altså omtalte Anne Svendsdatter. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka for Nore gjør ikke rede for den videre skjebnen til Svend Torjussens datter Anne, noe som kan tyde på at hun forlot bygda i ung alder. En hypotese som styrkes av at bygdeboka skriver at hun ble faderløs som liten:

Nore - Uvdal i forn og nye. D. 1 B. 4 : Gards- og ættesoge for Nore s. 2276:

Nore - Uvdal i forn og nye. D. 1 B. 4 : Gards- og ættesoge for Nore (nb.no) 

Jeg ville sett på om det var mulig å finne henne konfirmert noe sted, f.eks. på Kongsberg eller i Nore.

Da hun giftet seg, brukte hun ifølge de transkriberte utgavene av kirkebøkene etternavnet Hadeland:

Transkribert min.bok: Anne Svendsdatter Hadeland - Ministerialbok for Kongsberg prestegjeld 1816-1839 (0604Q) - Digitalarkivet 

Transkribert klokkerbok: Anne Svendsdatter - Klokkerbok for Kongsberg prestegjeld 1816-1839 (0604Q) - Digitalarkivet 

Dette samsvarer med hva jeg leser i den skannede utgaven av klokkerboka:

SAKO, Kongsberg kirkebøker, G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1816-1839, s. 428-429
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316640123 

Men i den skannede utgaven av ministerialboka er jeg tilbøyelig til i stedet å lese Halland:

SAKO, Kongsberg kirkebøker, F/Fa/L0008: Ministerialbok nr. I 8, 1816-1839, s. 432-433
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20051116020906 

Og ifølge bygdeboka var Svend Torjussen fra gården Halland nedre i Nore. Jeg vil dermed anta at det må anses som overveiende sannsynlig at det var han som var faren hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider