Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av enkelte ord i Pantebok 1863-1867 for Voss.

Remi
 Del

Recommended Posts

Jeg har problemer med enkelte ord i denne Skyldsetningsforretningen på Publicationsthinget 3. oktober 1865: https://www.digitalarkivet.no/tl20070917401342

Linje 7: "og et i samme Strækning liggende ....... som Staten har solgt"

samme ordet er gjentatt fol. 84b: https://www.digitalarkivet.no/tl20070917401344 linjene 10 og 11: "Juni 1859, hvorved de have kjøbt bemeldte ....... for 3 Spd.?? Da dette ......... ligger i den Strækning, som Reqvirenterne tilforn har", og linje 15: "Bemeldte Prinsebotten med ......... blev nu af Lagrettet"

På Fol. 83b er der to ord som starter med samme bokstav, linje 18 "Prinsebotten kaldet i Opheims Alminding paa ... foretaget en" og på linje 7 telt nedenfra siste ordet: "huggen I Gloppe til en C Gloppe i Skarv paa nordre Side af .........botneskaret"

I tillegg på samme side linje "gjennem 3 ........ den første og anden i Steen, den tredie i Skarv,"

Fol. 83b og 84a: https://www.digitalarkivet.no/tl20070917401343

På fol. 84a: øverste linje: "Retning til en I Gloppe i en Steen ovenpaa .........., som viser"

Linje 24-25 litt under midten: "For Chefsgaarden Rongves Vedkommende efter meddelt Fuldmagt fra ........ ........,"

Linje 9 telt nedenfra, siste ordet og litt på linjene under: "Curator tilhørende Eiendomme bør fra Bjørnfjeldskaret følge ......... til Muldbakkeelven saa at de Indstævnte ikke tilkomme anden eller videre ........... østenfor denne Linie end den,"

Til slutt fol. 84b, linje 8 fra slutten av forretningen: "Skjønnet at .......... Hermed blev Forretningen sluttet og Protokollen underskrevet."

På forhånd takk.

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første ord Fol. 83b – kan det rett og slett være Fos?(Vos?) Underlig at skriveren ikke skulle kunne stave Voss riktig, så jeg er skikkelig tvilende. Men den andre forekomsten ser ut til å kunne være Fosen. Prinsabotnskaret ser også ut til å kunne ha en foss . . .

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Even og Else. Jeg hadde Gjordslodd som et alternativ, men var ikke sikker. 

Fos og dermed Fosebotneskaret er jeg nå ikke helt sikker på, men kanskje?

Da blir setningen med den første slik: "Aar 1854 den 15de August blev paa Stølen Prinsebotten kaldet i Opheims Alminding paa Fos foretaget en mindelig Udskiftnings- og Mærkeskjels Forretning sigtende til at begrændse bemeldte Støl Prinsebotten,". Gir denne setningen noen mening?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Fos. Hvis du ser på innledningen av Skylddelingsforretningen (første lenken din):

«Sorenskriveren i Hardanger og Foss »(Voss) Klarer ikke umiddelbart å finne andre forekomster av store F og V. Men den første Fos (Vos) på fol. 83b ser ut til å være sikret. Den av meg påståtte foss nær Prinsabotn derimot . . . 

Og setningen din gir absolutt mening. Tiltredes!:-)

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Klarer ikke umiddelbart å finne andre forekomster av store F og V.

Joda, herrejemeni – F i Forretning er ikke lik den formodete F i Fos. Det må derfor være en underlig V. Som i Vikingsen (11 linjer fra bunnen fol 84a)

Ergo Vos.

Kan fossen min i skaret derfor være Veien?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Even. Da er bokstaven en V og det første ordet blir da Vos hvilket er logisk siden Opheim Alminding er en del av Voss.

Det siste tegnet i det andre ordet før linjeskifte er en bindestrek, da blir siste bokstav trolig en e og første er en V. Kan det da være Vosebotnskaret, Verebotnskaret eller passer det med andre bokstaver mellom V og e?

Jeg tror jeg legger ut et nytt innlegg med de andre som fremdeles står uløst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjærdetræd/Gjærdetræddet? Et træde er vel det same som eit beite.

Side 84a, øverste lina: ....ovenpaa Fje[l]dskrænten... (her trur eg sekretæren har gløymt ein "l")

84a, linje 25: ...Fuldmagt fra sognske Korps...

linje 9 nedanfrå: ...Bjørnfjeldskaret følge Lysegroven til...

...anden eller videre Beitning østenfor...

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider