Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som kan forklare enkelt hvordan søke i Digitalarkivet?

Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Når jeg går inn på Digitalarkivet.no så søker jeg etter enkelte personer og som regel finner jeg ingen, så jeg må søke feil. I dag prøvte jeg å søke etter Andreas Jensen, da fikk jeg 10 000 treff, men hvordan sile ut de som ikke er aktuelle, her fikk jeg både  de som het det og de med flere fornavn etc. Jeg har jo, vedk på den infoen som jeg har fått. Det er ikke spesielt denne personen jeg er ute etter, men jeg ønsker  å lære meg hvordan søke og noen som kan sette det opp trinn for trinn slik at jeg kan lære meg selv og søke opp det jeg trenger. Det vil gjøre det hele mye mer interessant, men når jeg enten får 0 resultat eller 10 000 så er det lett å gi opp?

Kan noen gi meg noen enkle søketips slik at jeg kan klare å søke opp selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Her er en kilde for dette:

Webinar om personsøk på Digitalarkivet
Her kan du lære tips og triks til hvordan gjøre enda bedre personsøk i Digitalarkivet.

https://slektogdata.no/nb/webinar-om-personsok-pa-digitalarkivet

Og her finner du flere: https://slektogdata.no/nb/snarvei-til-vare-tjenester/webinarer/se-opptak-av-slekt-og-datas-webinarer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må man være medlem i «Slekt og data» for å få tips om hvordan søke i Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Terje Aarland skrev:

Her må man være medlem i «Slekt og data» for å få tips om hvordan søke i Digitalarkivet?

Skal ikke være engkelt.   Arnold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje.

Det gjelder vel her, som så mange andre steder, at man må prøve å snevre inn søket.

Dersom du går til avansert personsøk i det svarte feltet på forsiden så ville jeg ha skrevet fornavn Andr* etternavn Jens*. Dersom du kjenner til vilket geografisk område denne personen oppholdt seg i velger du område. Da kan du velge fylke. Om jeg da under Vestlandet velger Hordaland, kan jeg enten velge alle (kommuner) eller jeg kan snevre det inn ved f.eks å velge Askøy,Sund og Fjell. Du kan også velge rolle på vedkommende. brud/brudgom, far/mor etc. Du kan velge kildeperiode f.eks 1720-1801

Det gjelder å snevre søket så mye som mulig ut fra den informasjonen du allerede sitter på.

Håper det hjelper et stykke på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver en dette i avansert søk eller det bildet som dukker opp først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Terje Aarland skrev:

Skriver en dette i avansert søk eller det bildet som dukker opp først?

Gå direkte inn til Avansert Personsøk

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced

Deretter starter du å fylle inn noe informasjon. f.eks dersom du skal se etter an Anders Andersen, så skriver du And* i fornavn og And* i etternavn. Trykk Søk

Du vil da få masse treff. 

Så må du begynne å snevre det inn. Du kan velge Geografi. Hvis du tror du vet fødselsår så kan du fylle det inn.

Men når det gjelder fødselsår så er det noe som er svært viktig. Folk hadde et litt mer "avslappet" forhold til fødselsår enn vi har i dag. Så det kan varierende med opptil flere år. Så her er det lurt å legge inn litt slingringsmonn. f.eks fra 1850 til 1855

Legg ikke inn for mye informasjon, for da mister du treff. Hvis en person ikke står oppført med fødselsår og du legger inn dette, vil du ikke se personen sin oppføring.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tom askerøi skrev:

Og hva hvis den "vanskelige" bokstaven kommer først - alle navnene som begynner på Ch/K, f. eks.?

da skriver du ch*|kr*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK!! 

Og hvis det er Kristoffer/Christoffer/Kristopher/Christopher?

christo*|kristo* ?

En god løsning på sånt også så har jeg et "komplett" kurs...

Bortsett fra at jeg også gjerne skulle ha vist hvordan jeg utelukker noen varianter: Jeg vil ha Carl/Karl/Charl men ikke Charles og andre "lengre" varianter... (dårlig eksempel, kanskje, men jeg fant ikke på noe bedre i farta...)

Endret av tom askerøi
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg søker om tilgang i Nasjonalbiblioteket vil jeg da få full tilgang til Bygdebøkene for Radøy? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvt meg med enkle søk som feks min morfar og prøver med kjente navn slik at jeg kan finne det vanskelige etter hvert. Jeg visste ikke at jeg kunne snevre inn søket på den måten dere forklarer. Men jeg har lært mye allerede nå. Jeg trenger å sjekke ut noen navn slik at de jeg søker etter blir mer korrekt. Det har hendt før at jeg har registrert en hel masse og så viser det seg at alt blir feil. Min tippoldemor ble døpt i Bergen Domkirke og da skrev presten feil navn på moren. Flere år etter at jeg hadde sport opp hele slekten så viste det seg at det var en skrivefeil i kirkeboken. Dette fikk jeg bekreftet av Bergen Byarkiv fordi moren til dette barnet var under omsorg av Fattigvesenet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket kan det være en ide å legge ut en "help side/knapp" med søkefunksjoner, eventuelt legge denne som et eget tema først i brukerforum?  Det finnes jo et utall av søkemotorer, og det er ikke alle som brukes likt. Ser innimellom at noen legger frem sine favorittmåter å søke på, og noen er svært gode.

De av oss som bruker arkivet forholdsvis ofte, finner vel gode måte å gjøre dette på, men det kunne vært greit om det kanskje ble lagret på et lett tilgjengelig sted for alle?

(Og jeg bruker det ikke nok til at dette er noe jeg har så mye å skirve om som en start, men innlegget ditt på denne tråden kan vel være en god start? Så kan det sikkert fylles på fra brukere etterhvert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg frem for å kontrollere de opplysningene jeg har, men når jeg søker så får jeg 0 treff. 

Nå prøver jeg å finne dåpen til barnet til Anna Randine usikker på om hun var Andersdatter eller Andreasdatter?  Hun fikk en datter som fikk navnet Karen f. 13.06.1824. Faren til barnet het Bersven Iversen.

Hvordan søke for å finne vedk. dåp i Korskirken i Bergen? Jeg får 0 treff uansett hvordan jeg søker?

Jeg vet at dere prøver å hjelpe meg og snart så "knekker jeg koden" Men jeg må ha litt flere tips. Kanskje jeg må søke i kirkebøkene for å finne denne dåpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dette søket finner eg en Karen født i Bergen 13.06.1824 opp først i lista

https://www.digitalarkivet.no/search/persons?s=%2Bkaren+%2B1824&event_year_from=1824&event_year_to=1824&event_date=&m[]=1301

Mora står her som Andreasdatter

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000007316935

Bergen fylke, Korskirken i Korskirken, Ministerialbok nr. A 14 (1823-1835), Fødte og døpte 1824, Side 167
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070321630719

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan søkte du for å finne dette, kan du fortelle det trinn for trinn?

Her står det at barnets mormoder var Karen Johannesdatter og morfaren var Andreas Jensen, men da Anna Randine ble døpt stod det at faren het Anders Jensen?

7A1976E2-C536-4C1E-9556-2E5AF9E81084.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får hun datteren Marte Malene som døpes i domkirken i slutten av april 1827. Hvordan klare å finne dåpen der. Bare fortell hva jeg må søke på for å finne dåpen?

Jeg fant dåpen til Marthe Malene, men der står det at moren het Anne Gurine, men hun het Anne Randine Andreasdatter.  

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000007605892

Det kan se ut som om faren bruker både Anders og Andreas som fornavn eller er det bare skrivefeil i kirkebøkene? 

Anne Randine får enda et barn i 1834 som får navnet Jahn

Det er identiteten til foreldrene til Anna Randine som er interessant og hennes søsken?

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Terje Aarland skrev:

Hvordan søkte du for å finne dette, kan du fortelle det trinn for trinn?

Navn: Mart* Malen*

Geografi: Bergen

Fødselsår 1827  1827

Hendelsesår 1827  1827

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=&to=&m[]=1301&firstname=mart*+malen*&lastname=&birth_year_from=1827&birth_year_to=1827&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=1827&event_year_to=1827&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant også den jeg tror er broren til Anna Randine

https://media.digitalarkivet.no/view/8676/42505/91

Her står det tydelig at barnets navn er Andreas, men så må jeg finne Anna Randina født i 1892? Og folketellingen for 1801, men hvordan klare å identifisere foreldrene når det er flere par i Bergen på den tiden som het det samme?

4A9CAC45-2CE8-4600-8C36-D2B986A855E4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det min tipp tippoldemor, hun blir jeg mer og mer usikker på?

https://media.digitalarkivet.no/view/8676/42505/43

Her står det at faren var Anders Jensen og ikke Andreas Jensen, men da Anne Randine dør i 1841 står det Andreasdatter? Hvordan klare å identifisere Anna Randine?

Jeg klarer ikke helt å tyde morens navn her?

Er det noen som klarer å tyde navnene på fadderne? Heter en av fadrene Karen Merkesvik?

D5C18774-DAA4-444D-9779-4798E004AEE0.jpeg.a629bbd7611fbcf4f5cca1df58acf79a.jpeg

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da står jeg igjen med et spørsmål hvordan  finne folketellingen for 1801 og lar det seg gjøre å identifisere Anna Randine og hennes foreldre.

Anna Randina og forloveden Torbjørn Olsen hadde aldri råd til å gifte seg og da han ble livstidsslave på Fredriksten ble det umulig å gifte seg. Da satt hun igjen med tre barn med tre forskjellige fedre, men Torbjørn Olsen tok på seg forsørgeransvare. Alle barna ble satt ut på landet i 1836 av Fattigvesenet i Bergen.

Jeg har ved hjelp av DNA fått bekreftet Torbjørn Olsen sin identitet, men det var fordi en onkel av han sine etterkommere boss ttw seg i USA. og tok DNA I MyHeritage. 

Selv om jeg har registrert mye når det gjelder Anna Randine sin bakgrunn så kan jeg endre den hvis den er feil. Så først ønsker jeg å finne ft for 1801? Og finne Anders Jensen eller Andreas Jensen og deres familier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyldes en transkriberingsfeil. I den originale tellingslisten står hun som Andreasdatter slik som hennes søsken:

Bergen fylke, Bergen, Statlig folketelling nr. 43 (1801-1801), Protokollside, Side 249b-250a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090807610765

Bydel:
23de Rode
Gårdens nr.:
146
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.