Gå til innhold
Arkivverket

Hva skjedde med Anders Jakobsen Gåsland (f.1808)?

Mona Møller
 Del

Recommended Posts

Hei! 

Jeg forsøker å finne ut mer om en av mine forfedre; Anders Jakobsen Gåsland (f.1808), som ble fengslet på livstid for mordet på Peder Eriksen Sandholdt. Det skjedde 24 januar i 1846.

Jeg vet ikke hvor han ble satt i fengsel, og vet heller ikke noe om når han døde. 
I et forsøk på å finne ut hva som har skjedd med Anders har jeg forsøkt å følge papirer på kona hans, Guru Olsdatter Brandsås (f.1813). 
Hun giftet seg på nytt med en Anders Andersen Skotterød, og jeg har funnet vigslingen i kirkeboka for Horg prestegjeld (11.oktober 1854). 

https://media.digitalarkivet.no/view/2414/15559/10 øverst på side 10. 

Her står hun så vidt jeg kan se ikke oppført som enke, men bruker pikenavnet Brandsås. Det står et notat om en av partene har vært gift før, men jeg greier ikke å tyde hva som står. Kan hun ha søkt til amtmannen om skilsmisse, og fått denne godkjent? Dette kan jo ikke vært så vanlig på denne tiden, så det er spennende lesning om både Gåsland og Guru. 

Takknemlig for all hjelp!

-Mona

Guru Olsdatter Gåsland.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attest fra Skifteretten af 14de Juli 1854, at Intet er til Hinder for Enkens Indtrædelse i nyt Ægteskab.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mona Møller skrev:

Guru Olsdatter Gåsland.jpg

Jeg leser dette slik:

Attest fra Skif
teretten af 14de
Juli 1854, at Intet
er til Hinder for
Enkens Indtrædelse
i nyt Ægteskab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist lesning i avisartikkelen, men et flott dokument for slektsforskningen. 

Hadde ikke tenkt på å søke etter Brandsås, så na har jeg litt mer å jobbe videre med. 

Tusen takk for god hjelp; Else, Gunnar og Bjarne! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig funnet notatet for dødsfallet i minestralprotokollen, og trenger på ny hjelp med å tyde håndskrift... 😊

Notatet kan finnes HER på side 3, første innføring i 1851. Legger også ved screenshot: 

Anders Jacobsen Brandaas.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 | 27 Aug 1851 | 30 Aug | Anders Jacobsen Brandaas | 43 | Fæstnslæm(?) [festnings-innsatt] No 10. – Indk.[ommet] Febr. 1847  6 1/2 Aar. Drab. | Ikke opgivet.

At han er festningsfange er sikkert. Om enn jeg er usikker på sisteleddet -læm.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider