Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av tekst - Ragnhild Syversdatter, Fåberg

Frank Rusten
 Del

Recommended Posts

Trenger litt hjelp til å tyde kirkebokføring for konfirmasjon i 1858, nr 63.

Fåberg prestekontor, H/Ha/Haa/L0006: Ministerialbok nr. 6A, 1855-1867, s. 198, nr 63.

https://media.digitalarkivet.no/view/8935/43557/20

Jeg er interessert i konfirmant Ole sine foreldre. Under navnene på foreldrene er det anført noe som jeg ikke klarer å tyde.

Det kan se ut som et lite kors + ukjent tekst. Kan det være at en av foreldrene til Ole er anført død, eller tilhører denne anføringen linjen under?

Denne Ragnhild Syversdatter, trolig født 14.12.1811 Hovland-eie, i Fåberg. Faren var Syver under Hovland. Hun er nemlig ikke å finne igjen i kirkebøkene for Fåberg.

Hun hadde også en sønn Jonas født i 1846. Han ble konfirmert i 1861, men her er intet anført annet enn navnene til foreldrene.

Begge brødrene var født utenfor ekteskap.

Brødrene var begge på Legd, den ene på Toten og den andre i Fåberg da de ble konfirmert. Det kan jo tyde på at det har skjedd noe med moren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre: E: Ols: Ragnhild Syversd.

Tilføyelsen tror jeg hører til under: Amund Pedersøn.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.