Gå til innhold
Arkivverket

Svensk piga i Norge, hur hittar jag?

Åsa Norrman
 Del

Recommended Posts

Jag söker min farfars far, barnet Carl. Han är född i Borre socken, Röre, 17/12 1875 som oäkta.

Moder Britta Catharina Olsdtr. f. 14/10 1851 i Krokstad församling Sverige. Hon är därifrån utskriven till Borre 28/10 1870 men jag hittar henne inte som inflyttad i Borre skn.

Fader är Carl Andersson, ålder ca 22 år 1875 och även han från Sverige. 

Carl och Britta Catharina hittar jag som dräng och piga i Røre. Men vart tog Carl vägen? Han återfinns år 1884 i Sverige men åren däremellan verkar han försvunnen. Fader Carl Andersson, går det hitta var han ursprungligen kommer från? Var det möjligt i Norge att dräng och piga kunde behålla barnet eller är det troligt att han hamnade hos någon annan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

När tenker du at dom skulle varit i Norge? (Jag kan inte hitta någon vid det här navn i folketellingene i Norge 1885, 1891. 1900 eller 1910).

Om en piga och en dräng kunde behålla barnet - utan at gifta seg - tror jag inte (jag har åtminstone inte hört om något slikt fall). Och om Carl junior inte var hos sin moder så var det vel mest sannolikt at han var hos sin moders föräldre - i några tilfellen hos sin faders föräldre - eller hos andra släktningar.

Om han inte ble "satt bort" til främmande eller adopterad bort.

Förlåt mitt "svorsk"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Åsa Norrman skrev:

Men vart tog Carl vägen? Han återfinns år 1884 i Sverige

Er dette i Krokstad? Kan du legge inn lenke til HFL 1884 der du har funnet ham, eller gi opplysning om hvor?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eda 1886, innflyttet fra Arvika.I Arvika er ikke Carl nevnt.

Hilsen Kari

Eda-S-AI-28-1886-1895-Bild-601-Sida-585.jpg

Arvika-stadsförsamling-S-AI-8-1879-1887-Bild-435-Sida-429.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien i Eda i 1890:

Norrman, Johan Vilhelm, f. 1857 i Arvika köping, Stationskarlsförman

Olsdotter, Brita Katarina, f. 1851 i Krokstad Göteborgs och Bohus län

Karl, f. 1875 i Borre i Norge

Vilhelmina Teresia, f. 1883 i Arvika köping

Eskil Vilhelm, f. 1886 i Eda Värmlands län

Helga Adalgerd, f. 1889 i Eda Värmlands län

https://sok.riksarkivet.se/person?Namn=Johan+Vilhelm+Norrman&Fodelsear=1857&AvanceradSok=True&PageSize=20&page=2&postid=Folk_103580468&tab=post&FacettState=undefined%3Ac|#tab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved datteren Vilhelmina Teresias dåp 15. april 1883, står det at Britta Catharina kommer fra Christiania:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0019866_00014#?c=&m=&s=&cv=13&xywh=2738%2C162%2C2187%2C2625

(Høyre side)

Da var hun dessverre reist derfra før den kommunale folketellingen i 1883:

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=&jt[]=15&m[]=0301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være en kan finne Britta Catharina i det som finnes av flyttelister i kirkebøkene, men det blir et stort arbeid.. De er heller ikke så systematiske eller nøyaktige som svenske flyttlängder.

Her har jeg forsøkt å avgrense treffene på kirkebøker i Christiania (Oslo) til årene 1875-1883:

https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=Utflytt*+-+Oslo+Folkeregister&from=1875&to=1883&format=scan&archive_key=&lt[]=if&lt[]=uf&lt[]=fl&m[]=0301

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om jag har förstått det rätt så har Brita fått en dotter f. 1883. Jag tolkar det som en halvsyster till Carl JR. Han verkar heller inte varit med henne vid flytten till Sverige utan återfinns först efter hennes äktenskap och flytten till Eda. Namnet Norrman är styvfaderns. Efter flytten till Eda kan jag följa honom, men i Norge går jag bet. Han bodde inte i Krokstad, i alla fall inte hos hennes föräldrar och hans far har jag inte funnit annat än i födelse/dop i Borre.

Tack för all hjälp!

Endret av Åsa Norrman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hittar intyget från Norge när inflytt till Sverige sker, men jag kan inte läsa vad som står skrivet. Klart är väl att Carl JR inte var med då.

A69253EF-B9F5-4E7B-A94D-6100F3D0C6E1.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attesten:

Eidskog Sognekalds Ministerialbog udviser, at Aar 1884 otti fire, Martz 28 tyve otte, blir i Eidskogs Hovedkirke ægteviet:

Ungkarl, Jernbanebetient Johan Vilhelm Norrman fra Aamol (eller Aamot) i Sverige og Pige Britha Katrine Olsdotter fra Krogstad. Hvilket herved attesteres.

Eidskog Prestegaard 28.3.84

L. Ottesen(?)

Sogneprest

Uden betaling

??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider