Gå til innhold
Arkivverket

Inger Olsdatter ca 1680-1759 gift med Jørgen R. Helle i Vatne....

Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

Driver litt med noen gamle tråder i slekta mi og ser det er usikkerhet rundt om jeg er etterkommer av Ole Andersen Skoravik i Vatne ca 1649-1723.

Ifølge Vatne bygdebok var ei Inger Olsdatter ca 1680-1759 gift med Jørgen Rasmussen Helle i Vatne og disse var mine forfedre.

Ifølge samme bygdebok antydes det at Inger kanskje var datter av Ole Andersen Skoravik ca 1649-1723 i Vatne ,men uten å kunne konkludere med noe.

Det antydes også at ei Karen Olsdatter ca 1673-1738 (gift i Vatne med Peder Jørgensen Orvik og Amund Paulsen Vestre) også kom fra Skoravik i Vatne basert på fadderskap på hennes barn.

Denne Ole Andersen Skoravik var først gift med ei som het Else som må ha dødd før 1698 en gang ,og så gift igjen med Johanne Larsdatter og at han fra andre ekteskap hadde en datter Else Olsdatter ,født ca 1695 (gift i Vatne med Knut Pedersen Krogsæter og Christopher Knutsen Giering).

Som sagt nevner ikke bygdeboka noe særlig mer om Ole Andersen Skoravik`s barn og gir heller ikke sikker informasjon om Inger og Karen også var hans barn.

Derfor lurer jeg på hva man egentlig vet om Ole og hans evt barn?? fantes det skite etter han eller noen av konene hans som kan si hvilke barn han hadde?

Og dersom han var far til Inger og Karen og Else ,hvor var han og konene Else og Johanne egentlig fra??

Håper noen kan hjelpe her!?.

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette vil altså si at Ole Andersen Skoravik bare hadde denne ene datteren Else som var død?

Ser jeg har notert meg (sikkert fra bygdeboka?) ang Karen Olsdatter ca 1673-1738 på Orvik, Vatne at "fadderskap på barna kan tyde på at hun var fra Skårbrevik og søster til Inger Olsdatter på Helle"....

Men dersom Karen og Inger ikke var fra Skårbrevik og barn til Ole Andersen S.....hvem var de da døtre av? (Spesiellt interessert i Inger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider