Gå til innhold
Arkivverket

Bilde av mine tipptippoldeforeldre i Borgund/Ålesund

Erik Hov
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg har lenge lett etter gamle bilder av slektninger og funnet mange.

Min mormor var født i Chicago med foreldre fra Ålesund og Kristiansund.

Har bilde av min mormors mor`s foreldre (Ole Mathias) Fredrik (Skarbøvig/Myrvågnes) 1870-1962 og Olufine (Petrine Jørgine) Stenvaagnes 1872-1943.

Har også bilde av foreldrene til Olufine ,Nils Karolius (Tørlen) og Ragnhild Marie (Rørvik) Stenvaagnes (fra Borgund og Vigra).

Men har ikke klart å finne bilde av foreldrene til Fredrik Stenvaagnes.

Hans foreldre het

Ole MATHIAS Christensen (Aasen) Skarbøvig 1833-1924 fra Borgund og Ivrine OLAVE Jensdatter Helle 1830-1917 fra Vatne.

De bodde på Skarbø i Borgund 1865 og 1875

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052338003764

I 1900 og 1910 bodde de på Myreplassen på Skarbøvik i Borgund

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036766005941

Har prøvd å finne bilde av dem ,men ikke klart det. Ser hvertfall ikke ut som etterslekta har noe sånt.

Mathias og Olave hadde 7 barn hvorav 2 døde som barn og en som ung. De som levde opp var

Jens Christoffer Severin 1860-1938 som dro til USA var gift og hadde en adoptivsønn

Ingeborg Kristine 1863-1938 som var gift med Kristoffer Stadsnes, Sula og hadde flere barn

Ole Mathias FREDRIK Stenvaagnes 1870-1962 som bodde i Ålesund og hadde 2 døtre

Ole BERNT Andreas 1873-1901 som dro til USA var gift hadde 2 døtre som begge døde små.

Ingeborg hadde flere barn men hun har nesten ingen etterslekt i Norge og etterslekta i Amerika ser heller ikke ut til å ha noe bilde av Mathias og Olave Skarbøvik.

Er veldig interessert i om det finnes bilde av Mathias og Olave ,men er det noe sted jeg kan finne noe sånt??. De levde jo godt inni tiden man tok bilder ,så hvorfor skulle det ikke finnes bilde av dem noe sted?.

Håper noen kan hjelpe!

mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Selv om de levde i en tid hvor fotografering var nokså vanlig er det ikke gitt at noen bilder har overlevd til vår tid, dessverre. De døde før det var vanlig at fotografi av "vanlige" folk ble trykket i avisene. Avisene på den tiden de levde var mindre og var tekstfokusert enn mer moderne aviser. Fotografier var gjerne forholdt samfunnstopper, næringslivstopper eller personer som ble ansett som spesielt interessante eller viktige.

Samtidig var det nokså vanlig at privatpersoner samlet på fotokort av slektninger, venner eller samtidens kjendiser, nesten sammenlignbart med å samle glansbilder.

Jeg har selv en stor samling av fotokort av distriktsleger, kjøpmenn etc og perifere bekjentskap som mine forfedre på morssiden samlet i ganske store mengder. Denne siden av slekten var byborgere fra velstående kår som hadde råd til fotografering og utveksling av bilder. Jeg ser at Mathias var husmann, og jeg tenker da at det ikke er gitt at det ble tatt så veldig mange bilder av han. Noen foto ble det trolig tatt, og dette er bilder som typisk ble oppbevart i slekten eller distribuert til nære relasjoner. Og her kommer et annet problem inn: På mange fotografi/fotokort er det ikke notert hvem personene er... Dette er et klassisk problem. Det var åpenbart for samtidens personer hvem personene på fotografiene eller fotokortene var, men denne kunnskapen forsvinner etter et par generasjoner dersom navnene ikke er notert noen plass. Jeg har selv en svær samling av fotokort fra tidlig 1900-tallet av personer jeg ikke aner hvem er. 

Har du flaks har noen fotografi nådd Digitaltmuseum (jeg gjorde et enktelt søk, men fant ingenting) eller andre lokale historiske samlinger som f.eks. museum, men problemet med personidentifisering gjelder også her. En annen flott kilde til foto på denne tiden er fangefoto, men det gjelder selvsagt kun de som gjorde lovbrudd....

Ellers er det viktig å tømme skuffer og skap, kanskje dukker det opp noe interessant her. Lykke til! Noe av det kjekkeste med slektsforskning er nettopp å knytte livshistorier med ansikter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i at bilde av dem muligens ikke har overlevd til vår tid ,men man vet jo ikke det sikkert.

Stemmer nok at "Myreplassen" på Skarbøvika var en husmannsplass. Vet ikke hvor lenge Mathias og Olave bodde der heller og ikke om noen av barna ble født der.

Skulle ikke tro "Myreplassen" eksisterer i dag ,men er det noen som vet det??

Om det kunne finnes et bilde av Myreplassen er det kanskje det nærmeste jeg kommer noe bilde....selv om det da ikke er bilde av de aktuelle personene?....

Vi også har en god del bilder som er "ukjente" og som det ikke står navn på så problemet er ikke nytt!.

Og ja ,navnene går tapt også. Var heldig da og klarte å bekrefet identiteten til et bilde fra Nord Dakota ,som viste seg å være min 3 x tippoldefar tatt i ca 1890 kort tid før han døde ,men så drev jeg ogs å lette i 2 år for å finne ut av det.

Har søkt på digitaltmuseum men de er ikke der. Vet at min tippoldefar Fredrik ,Mathias og Olave`s sønn kastet en god del ting før han døde ,og blant tingene var visst også bilder. Vet ikke hva han tenkte på ,men bilde av Mathias og Olave kan ha gått tapt da....

Om det ikke skulle finnes bilde av Myreplassen og dem selv da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylkesfotoarkivet ja....det hadde jeg glemt å nevne!. Har lett der også etter bilde av folk. Dessverre er det ikke samme Mathias. Dette er Mathias Nilsen Skarbøvik f ca 1833 og Pernille Pedersdatter f ca 1831. Har fått bekreftet det gjennom etterslekta som sendte meg samme bildet som det på fylkesfotoarkivet.

Hadde det vært bilde av Mathias Kristensen og Olave Jensdatter Skarbøvik på fylkesfotoarkivet også hadde det vært helt ypperlig.

Ser ikke ut som de har bilde av Myreplassen på Skarbøvik der Mathias og Olave bodde engang....

Er det noen andre "smarte" kilder man kan finne bilder av disse folka i tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du kan prøve er å lese de gamle avisene for eks. Sunnmørsposten. Om du vet når de er gift og eventuelt hadde bryllupsdager som sølv eller gullbryllup, kan man jo være heldig å finne bilde i avisen. Eller ved runde fødselsdager. Dessverre har ikke Sunnmørsposten tatt vare på bildene, så de har ikke noe arkiv over gamle bilder, men man kan med litt hell kopiere eller avfotografere det man finner i avisene. Avisene kan muligens leses på Nasjonal Biblioteket sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!. Kan jo hende det står nevnt noe om det med bryllupsdager....de ble hvertfall gift i Vatne 5-6-1859 og hadde sølvbryllup 1884 ,gullbryllup 1909 og smaragdbryllup i 1914 ,og hadde sin 58de bryllupsdag 5-6-1917. Olave døde i oktober det året og Mathias i 1924. Skal vel noe til å finne bilder av dem i avisene vel? Vet ikke om noe bilde av Myreplassen på Skarbøvik der de bodde  heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp på øya Hessa hvor Skarbøvika er, men på andre siden av fjellet der 🙂 Dårlig kjent i Skarbøvika ang. gårder og plasser, men kan sjekke hvor denne Myraplassen er og om jeg finner ut noe. Eksisterer den enda kan jeg få ordnet med et bilde, men det blir jo fra dagens dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ypperlig...klarer du det du så?!!. Hadde vært artig med et bilde av Myraplassen selv om det kanskje ikke finnes bilde av Mathias og Olave....

Ifølge folketellinga 1910 er Myrepladsen i tellingskrets 18, bostednr 9, Matr/Gnr 120, Løpenr/Bnr 10

https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01036766005940

Forundrer meg ikke om Myreplassen er nedlagt og bor for lenge siden.....men hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det som nå er merket som gnr. 120-10, men ser ikke ut som det er noe hus på den tomten i dag. Dette er fra Kartverket sine sider. Skal ta et foto av området når jeg kjører forbi neste gang. 

https://norgeskart.no/#!?project=seeiendom&zoom=17&lat=6957251.32&lon=42574.37&markerLat=6957248.099544251&markerLon=42575.44655113184&panel=searchOptionsPanel&showSelection=false&layers=1003,1013,1014,1015&sok=Hellig Olavs gate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som no er nr.120/10 er nok ein (eller rettare to) rest(ar) av ein eigedom som er delt opp.

Sannsynlegvis er bnr. 114, 328, 477, og også 343, 344 og 345 (opp mot fjellet), kanskje også brn.126, skilde ut frå bnr.10 til ulike tidspunkt.

(bnr. er tildelt kronologisk, slik at 114 kom først, og 343-345 truleg samtidige).  Dette kan ein finne ut av frå grunnboka for dei ulike bruksnummera,

eller for brn.10, dersom alle vart skilde ut direkte frå bnr.10. (husnummera 72a og 72b tyder på at brn.477 kan ha kome som deling av bnr.114).

Telefonkatalogen har historiske flyfoto (1947) og kart (1929):  https://kart.1881.no/?query=hellig olavsgate 72a&type=adresse

(klikk på "historisk" oppe til høgre, og vel årstal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket grunnbøkene nå ,hvertfall gammel grunnbok fra ca 1936 og den nyeste.

Ser ut som at det i 1915 kom en ny bruker på Myreplassen ,Nils Rasmussen Drønnen 1890-1937. Vet ikke om Hellig Olavsgt 72a stemmer på adressa da (kanskje 70?) ,men den som nå bor på gnr 120 bnr 10 er ei Nordang. Nils Drønnen og kona Hansine Sunde hadde 4 sønner og det kan se ut som om Nils`yngste sønn på ca 92 nå også bor i Hellig Olavsgate. Grunnboka nevnte også noen andre Drønnenfolk som er Nils barnebarn. Men skal vel noe til at noen av dem kan ha noe gamle bilder av Myreplassen eller de som bodde der fra før Nils kom dit i 1915?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider