Gå til innhold
Arkivverket

Hvor og når er Mons Kristian Monsen (f. 23.3.1905) døpt

Atle Skarsten
 Del

Recommended Posts

Mons Kristian ble født 24. mars 1905 i København og samme sommer dro familien tilbake til Tananger i Sola kommune, Rogaland. 

Foreldrene var skipsfører Gabriel Kristian Monsson (Monsen) (1867-1941) og Ragna Maria (f. Nilsen fra Stavanger) (1867-1957).

Mens Gabriel Kristian seilte, oppholdt Ragna Maria seg i København. Etter at hun fødte deres første og eneste unge i København i mars, dro de samme sommer hjem til Gabriel Kristians hjemsted Tananger. Jeg finner ikke noe bryllup mellom de to i lokale kirkebøker (Håland eller i Stavanger), ei heller en dåpsdato på Mons Kristian. 

Jeg vil derfor tro han ble døpt i København? Noen som har tips til å finne dato/sted for giftemål for de to og dåpsdato for sønnen?
Mvh.

Atle Skarsten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk Anne! Og jeg som har trålt den boken. Ble nesten litt flau nå 🙂 
Takker og bukker for hjelpen! 
Nå gjenstår bare dåpen 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på at i protokollen for konfirmerte står det som regel også om og når vedkommende er døpt. 

Dermed fant jeg at Mons Kristian ble konfirmert i Domkirken. Der står det også at han ble døpt 24. april 1905, en måned etter fødselen. ENDELIG!

Da ble han trolig døpt i København. Noen som vet om det er mulig å få dette bekreftet via danske kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der har Anne svart, før jeg stilte spørsmålet. Du er utrolig!!! 

Jeg bøyer meg i støvet. Tusen, tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Cutstone Fint om du endrer visningsnavnet ditt til fullt navn 🙂!

"Vi er opptatt av at alle skal opptre med fullt navn i debattene. Alias eller kun ett av navnene dine er ikke godt nok.https://forum.arkivverket.no/announcement/4-hvordan-registrere-seg-og-andre-nyttige-veiledninger-how-to-register-and-other-useful-guides/

Se også ordensreglene pkt. 1 - "Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn." - https://forum.arkivverket.no/announcement/2-ordensregler-for-debattene-discussion-forum-rules/

For å endre navnet ditt/visningsnavnet/brukernavnet ditt kan du følge denne framgangsmåtenhttps://www.digitalarkivet.no/content/181/endre-visningsnavn

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Egil. Dette var navnet jeg hadde i Digitalarkivet, Skarsten på engelsk 🙂
Det er nå fikset. Jeg oppga ihvertfall fullt navn i første innlegg, he he.

Mvh.

Atle

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.