Gå til innhold
Arkivverket

Foreldrene til Randi Synnøve Roth f. 14.01.1938 i Stavanger

Ann Kristin Fattnes
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg leter etter min avdøde farmors biologiske foreldre Torleif Eriksen og Johanne Andresia Berentsen som bodde i Stavanger i 1938. Min farmor Randi Synnøve Roth ble født 14.01.1938 i Stavanger, og ble adoptert bort til Rasmus R. Roth f. 30.08.1899 og Maren Roth f. 22.11.1902. 

Jeg har ikke fødselsdatoen til de biologiske foreldrene da det ikke ble notert da hun ble adoptert bort. I følge Statsforvalteren var dette ikke så uvanlig på den tiden. Jeg har spurt Statsforvalteren om de har mer informasjon om dem, men da fødselsdato manglet var det ikke mulig å finne frem til gjennom oppslag i folkeregisteret. Jeg skriver derfor her på forumet i håp om at noen vet hvor/hvordan jeg kan finne min farmors biologiske foreldre, mine oldeforeldre. 

Jeg har selv prøvd å søke og finne dem, men ser jeg trenger hjelp.

Jeg har funnet en Johanne Andresia Berentsen i folketellingene https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000025372807

Jeg har også funnet to Johanne Berentsen i adresseboken for Stavanger 1935-1936, den ene var bestyrerinne og bodde i Ramslandsm. 3a, og den andre var hermetikkarbeiderske og bodde i Lysefjordgt. 66. I adresseboka fra 1940-1941 står kun Johanne Berentsen som er hermetikkarbeiderske, men da bodde hun i Gjestalgt. 3.

Jeg har også funnet to Thorleif Eriksen i adresseboken for Stavanger 1935-1936, den ene var elektriker og bodde i Opheimsgt. 56, og den andre var maskinarbeider og bodde i Erfjordsgt 4. I 1940-1941 fant jeg tre Thorleif Eriksen. Den ene var han som var elektriker og bodde på samme adresse som i 1935-1936, den andre var pølsemaker og bodde i Løvdahlsgt. 43a, og den tredje var sjømann som også bodde i Opheimsgt. 56.

Da jeg ikke fant adresseboken for 1938 på Stavanger byarkiv sin nettside, kunne jeg ikke sjekke om Johanne og Torleif bodde på samme adresse eller i nærheten av hverandre på den tiden.

Jeg lurer på hvordan jeg kan finne ut hvem av de jeg har funnet som er min farmors biologiske foreldre. 

Finnes det en måte å finne fødselsdatoen til de personene jeg har funnet i adressebøkene? Er det i det hele tatt mulig å finne ut noe mer om mine oldeforeldre når jeg ikke vet noe annet enn navn?

Håper så inderlig at noen kan hjelpe meg.

Med vennlig hilsen

Ann Kristin Fattnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsummert: Johanne Andresia ble født 08.09.1911, giftet seg i 1970 med Anders Austbø og døde 27.11.1975

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ann Kristin Fattnes said:

Jeg har funnet en Johanne Andresia Berentsen i folketellingene https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000025372807

Nå ser jeg at du hadde fødselen, jeg trodde dette var fra en folketelling. Jeg er overbevist om at dette er rett kvinne. Jeg tviler stekt på at det er mer enn en Johanne Andresia Berntsen i fruktbar alder i Stavanger i 1938.

Her er ekteparet Johanne og Anders ved vielsen i 1970:

Rogalands Avis (nb.no)

image.png.9c5b6a7db056c3c737c56236391fa923.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1938 er bare de to førstnevnte Thorleif Eriksen registrert i Stavanger

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digitidsskrift_2014072981014_001?page=57&searchText=

ved folketellingen i 1920 er én født 1904 (elektrikeren), den andre 1911

https://www.digitalarkivet.no/fs11218110707399

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt krydder, "den uforglemmelige" motormann Anders Austbø:

Stavanger Aftenblad 30.04.2004:

image.thumb.png.626964e8e164615a4bc2615ff06d488f.png

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ann Kristin Fattnes said:

Da jeg ikke fant adresseboken for 1938 på Stavanger byarkiv sin nettside, kunne jeg ikke sjekke om Johanne og Torleif bodde på samme adresse eller i nærheten av hverandre på den tiden.

Torleif Eriksen er en tøff nøtt å knekke. Jeg tror ikke paret var gift eller bodde på samme adresse, finner ingenting i avisene som skulle tilsi dette. Selve adopsjonen er nok også en indikasjon på dette. Dette gjør identiteten til Torleif veldig usikker uten mer sikker informasjon. Han kan ha bodd i byen eller han kan ha vært innom byen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Nå ser jeg at du hadde fødselen, jeg trodde dette var fra en folketelling. Jeg er overbevist om at dette er rett kvinne. Jeg tviler stekt på at det er mer enn en Johanne Andresia Berntsen i fruktbar alder i Stavanger i 1938.

Her er ekteparet Johanne og Anders ved vielsen i 1970:

Rogalands Avis (nb.no)

image.png.9c5b6a7db056c3c737c56236391fa923.png

Jeg tror også dette kan være rett kvinne, hun likner på min farmor også synes jeg. Torleif er nok vanskelig å finne, ja. Han kan som du sier ha vært innom byen. Jeg har spurt Byarkivet i Stavanger om de har adresseboken for 1938, og om de kan ha noe info om min farmors biologiske foreldre. Hvis ikke har jeg i hvert fall funnet den kvinnen vi tror mest sannsynlig er moren til min farmor.

Tusen, tusen, tusen takk for hjelpen. Du har funnet mye interessant, til og med bilde av Johanne. Det setter jeg kjempestor pris på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2021 den 20.47, Matthias Kolberg skrev:

I 1938 er bare de to førstnevnte Thorleif Eriksen registrert i Stavanger

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digitidsskrift_2014072981014_001?page=57&searchText=

ved folketellingen i 1920 er én født 1904 (elektrikeren), den andre 1911

https://www.digitalarkivet.no/fs11218110707399

Hvis min farmors biologiske far hadde adresse i Stavanger, er nok hennes far en av de du har funnet. Nå vet jeg i hvert fall hvilket år begge Thorleif Eriksen ble født. 

Jeg fant også begge kvinnene med navnet Johanne Berentsen i folketellingen for 1920. Den ene var født 1897 og den andre 1911 (hun jeg tror er moren til min farmor).

Tusen, tusen, tusen takk for hjelpen. Det setter jeg kjempestor pris på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe spesielt du ser etter i adresseboken for Stavanger? Adresseboken for Rogaland, inkludert Stavanger, fra 1938 som jeg la inn ovenfor, inneholder vel omtrent det samme?

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Matthias Kolberg skrev:

Er det noe spesielt du ser etter i adresseboken for Stavanger? Adresseboken for Rogaland, inkludert Stavanger, fra 1938 som jeg la inn ovenfor, inneholder vel omtrent det samme?

Jeg fant ikke Johanne Berentsen i den, men det er kanskje fordi hun ikke bodde i Stavanger det året. Hvis hun ikke bodde i Stavanger i 1938 det året min farmor ble født, hvor kan hun ha da vært? Jeg fant henne i adresseboken for 1940-1941, da bor hun i Gjestalsgt. 3 i Stavanger https://stavangerbyarkiv.no/wp-content/uploads/2018/11/Stavanger-adressekalender-og-Rogaland-industri-1940-41.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider