Gå til innhold
Arkivverket

Fungerer ikke søkebegrepene i Digitalarkivet på IPAD?

Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg har prøvt å lest nøye igjennom hvordan søke på Digitalarkivet, men uansett hvordan jeg legger dette inn så får jeg ikke opp det jeg søker etter. Hvis jeg søker etter konfirmerte i Bergen i perioden 1775-1778 så får jeg opp hele Norge, selv om jeg prøver å avgrense det geografisk og utvider jeg søket, må jeg likevel oppgi det geografiske område flere ganger. Når jeg søker med * får jeg heller ikke opp de navnene jeg søker etter. 

https://www.digitalarkivet.no/content/our-searches

Jeg har brukt denne oppskriften på flere søk, men får alltid 0 eller 10000 treff. Må jeg slå av IPAD'EN og prøve på nytt eller funker det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/1/2021 at 8:47 PM, Terje Aarland said:

Jeg har brukt denne oppskriften på flere søk, men får alltid 0 eller 10000 treff. Må jeg slå av IPAD'EN og prøve på nytt eller funker det ikke?

Jeg får ofte meldinger fra folk som har problemer med web-funksjonalitet på iPad eller iPhone. Det som oftest hjelper når ting ikke fungerer helt som det skal er å bruke Chrome i stedet for Safari. Standard-nettleseren til Apple har en del problemer, og det enkleste er å bare installere Chrome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søking i DA med iPad versjon 14.5.1 (18E212) med Safari virker utmerket.

@Terje Aarland

Er du helt sikker på at du faktisk har valgt Bergen ved søking etter konfirmanter? Under valget Bergen kommer det fram alle kirkebøkene som er gjort søkbare og en må foreta enda ett valg:  Velg alle  (eller et sogn) for at en skal ha gjort en geografisk avgrensning.

Det letteste er å bruke søkeskjemaet for konfirmanter som en finner under Flere søkeinnganger.  

85B8855B-5CF7-4106-8BC6-E357AB62FD9D.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne-Lise !

Grethe fekk 4 treff på tirsdag kveld, 2 kunne søkjast på. 2 måtte ein bla.

Har du fått fleire treff i denne perioden som trådstartar skriv om 1775-78, enn dei 4 til Grethe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemstillingen er feil… Det skyldes ikke iPad eller Safari, men at DA endrer søkefunksjonaliteten…! 

Det er lurt å følge med på Spørsmål om transkribert materiale og forumet Tekniske tilbakemeldinger.

Eksempel på svar nylig lagt inn:

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig ville jeg sette pris på om trådstarter følger opp innleggene han lager. Det er jo ganske bortkastet tid å forsøke å finne ut av et problem hos noen, når de ikke gir tilbakemeldinger. 😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvt å bytte nettleser, men det hjelper ikke. Jeg har brukt både stjerne * og | for å finne ut om det. Det kan være riktig at det er DA som bytter søkekriterier, men det er foreløbig lite jeg har funnet ut av. Jeg får som regel 0 treff enten jeg setter stjerne foran eller etter en stavelse enten i begynnelsen eller enden av navnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalarkivet mener tydeligvis at det å bruke "eller" på søkene våre er bedre enn "og".

Det vil si søker du med både fornavn, etternavn og år kommer alle opp som inneholder alle tre, eller bare fornavn, eller bare etternavn  eller bare år..

Hvordan noen kan tro at søker du på Karen Hansen f i 1856, er du interresert i alle som heter bare Karen eller bare Hansen eller bare er født i 1856

blir du fornøyd. N¨sies det at de som har alle tre vil komme først i søkelisten, så dette er en mye bedre løsning. Det kan diskuteres Jeg mener

at når jeg søker på 3 felt bør jeg bare få opp resultat som inneholder det jeg har lagt inn i alle 3 felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider