Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dåp i Trysil i 1831

May Britt Hanstad
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne ut hvem foreldrene til Marte Persdatter er. Hun får en datter Oline i 1830. Oline døpes i 1831.

Jeg tenker at det kanskje kan være mulig utfra navn på faddere å komme litt nærmere hvem foreldrene til Marte er.

Her er dåpen i ministrialboken - dåpsbarn nr 7 Kirkebøker: SAH, Trysil prestekontor, Ministerialbok nr. 3 /1, 1814-1841, s. 172-173 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

og her er klokkerboken - dåpsbarn nr 7 Kirkebøker: SAH, Trysil prestekontor, Klokkerbok nr. 4, 1814-1841, s. 164-165 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøksvis:

MINI:

7 | 22de Sept | Oline | Hjemmedaaben conf. 13de Febr 1831 | Pigen Marte Peersdatter Ljusnaaen(?) udlægger Ola Andersen Nyhuus til Barnefader | Berger Børresen Støen(?) Paul Paulsen Grønnæsset(?) Siri Paulsdatter ibid. Ingeborg Olsdatter Skrædders. Kari Persdatter Grønoset(?).

KLOK:

7 | 22de Septbr | Oline | Hjemmedaaben cofirmered 13 Febr: 1831 | Pigen Marte Peers d: Grøn?? udlægger Ole Andersen Nyhuus til Barnefader, – | Berger Børesen Stø?? Paul Pauls. Grønnæset Siri Paulsdatter ibd Ingeborg Ols Datter Skrædders Kari Pers D : grønæset.

Uten et snev av lokalkunnskap, så er det jo interessant at mors oppholdsted er så forskjellige i MINI og KLOK. Jeg er ganske sikker på at de to innførslene ikke ‹sier› det samme. MINI kan også begynne på en b, (men Bjusnaaen høres litt krøkkete ut, ikke å finne i Norgeskart heller) og jeg tror ikke det har noe med de uklare/forskjellige Grøn-etellerannet å gjøre. Lokalkjente får avgjøre hvorvidt disse er Grønn-neset, Grønne-sett, eller noe annet ‹grønt› 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai! Glemte siste kolonne. MINI: Anmerkninger – NB Begges 1ste Leiermaal. KLOK:– Jevnførelsesregisteret, s. 737

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er merkelig at oppholdsstedet er forskjellig i de to bøkene. Jeg googlet på Ljusnaaen og fikk da svaret at Ljusnan er en elv i Sverige. Elven ligger en del lengre nord enn Trysil. Uten at det gir noe mer svar. Må sjekke nærmere med noen med mer lokalkunnskap. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser Grønaaen i både kirkeboken og klokkerboken??

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Even Stormoen skrev:

Kari Persdatter Grønoset(?).

Det er definitivt Grønoset. Google "Trysil Grønaaen Grønoset".

Utklipp herfra: https://archive.org/stream/samledeafhandli00holmgoog/samledeafhandli00holmgoog_djvu.txt

image.png.109908df1f1b8f83d405229a65c93030.png

Det er kanskje nærliggende å tro at Marte og Kari var søstre?

Endret av Ivar Kristensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Ivar Kristensen skrev:

Det er definitivt Grønoset. Google "Trysil Grønaaen Grønoset".

Utklipp herfra: https://archive.org/stream/samledeafhandli00holmgoog/samledeafhandli00holmgoog_djvu.txt

image.png.109908df1f1b8f83d405229a65c93030.png

Det er kanskje nærliggende å tro at Marte og Kari var søstre?

I Trysilboka bind 8 står det at Ola Andreasen har datteren Oline før ekteskap,  og mor er Marte Persdatter Grønåsen. Trysil-boka : bidrag til bygdens historie. 8 : Garder og slekter (nb.no)

Ved å bruke Google Maps finner jeg både Grønoset og Grønåsen i Trysil Grønåsen, Østby til Nyhus - Google Maps

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for alle bidrag og tips. Jeg vil forsøke å finne ut om Kari og Marte er søstre. Det finnes mange Marte Persdatter, så det blir nok et nitidig arbeid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.