Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Tre av mine slektninger var ombord i en fiskebåt som ble sprengt av miner utenfor Vadsø i juni 1942.

Jeg lurer på om det finnes noen arkiv som kan kaste litt mer  lys over dette?

- Tyske arkiv fra denne som kan fortelle om miner som ble lagt ut, eventuelle advarsler som ble annonsert og rapporter om sprenging?

- Tilsvarende arkiv fra norske myndigheter.

- Annet? Jeg er åpen for tips.

Jeg er interessert i digitale arkiver og eventuelle arkiver som ikke er digitalisert ennå.  

Hilsen John Vedde

Kanskje ein kan finne ein kort anmeldelse i politiarkivet for Vardø, men mest sannsynleg vil dette vere tatt hand om av tyskerane, og eventuelt arkivmateriale må søkast i tyske arkiv.

Eg ville tru at ein ville vere forsiktig med kva ein ga ut om opplysningar om miner og ulykker, men du kan forsøke å leite i avisene frå denne tida. Ein kan iallfall finne advarslar om befatning med miner der.

Du kan også slå opp i kyrkjeboka på dødsfalla for å sjå om presten har notert noko der. (Forhåpentligvis overlevde kyrkjeboka krigen).

Det finst tyske minekart i Riksarkivet, men det går nok på det som er på landjorda:

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000002778601?ins=RA

Du kan sjå om du finn noko på Digitalarkivet i Fiskeridirektoratet sitt arkiv om krigserstatningar for fiskefartøy

• Liker 1

Takk for svar.

Jeg gikk inn på 

Nord-Varanger (Vadsø) lensmannskontor, Fi/Fia/L0160: Dødsfallsprotokoller med register, 1933-1943

https://media.digitalarkivet.no/view/57748/17

Her er dødsfall etter 1935 blokkert.

Kan man be om å få se noen sider her?

Det samme gjelder ser ut til å gjelde for kirkebøker.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.