Gå til innhold
Arkivverket

Søker eier av Bækken gård, Svatsum, Gausdal 1850-tallet

Amalie Skuland
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg hjelper en venn med slektsforskning og prøver og finne ut om den aktuelle familien eide eller kun bodde/arbeidet på gården Bækken i Svatsum Gausdal.

Aktuelle familien er Hans Johannessen Bækken, f. 8/6-1816 på Holthaugen i Østre Gausdal, død 1872 i Wisconsin. Gift 21/6-1844 i Svatsum med Sigrid Johannesdatter, f. 29/11-1824 i Svatsum, død 12/1-1909 i Montana.

Første barn ble født på Klåpe, mens deres neste 4 barn ble født på Bækken. De dro til USA i 1857 og kom aldri tilbake til Norge.

Gårdsnummer:93 Bruksnummer:7 (Vestre Gausdal 3341)

Jeg finner grunnbok både i digitalarkivet og på kartverket, men de går ikke langt nok bak i tid. Det er oppført at deres barn ble født der mellom 1847 og 1855. Jeg har navn og dato for hver fødsel men tror ikke det er relevant for spørsmålet.

Kan noen hjelpe meg å finne hvem som eide gården i det aktuelle tidsrommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I pantebokregisteret står det at Gnr 93/bnr 7 Beretslien/Bækken ble fraskilt 93/5 i 1850

Første nummererte innføring var i 28.12.1860 da skjøtet ble overdratt fra Johannes Larsen til Engebret Martinsen Ulsrud

SAH, Sør-Gudbrandsdal tingrett, H/Ha/Hag/L0014: Panteregister nr. 3.14, 1913-1959, s. 342
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070510351206

Hans Johannessen er kanskje en sønn av Johannes Larsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den omtalte delings og skyldsettingsforretningen fra 1850

SAH, Sør-Gudbrandsdal tingrett, H/Hb/Hba/L0010: Pantebok nr. I 10, 1842-1852, s. 1232-1233
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070119631045

På høyre side, nr 44,står det at skjøtet går fra Nils Lodversen Beretslien til Hans Johansen Bækken 18.6.1850

Se også nr 43 på venstre side om deling og skyldsetting

Endret av Matthias Kolberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider