Gå til innhold
Arkivverket

Nordlandsfahrer Anders Olsen - hans "bror Hans - Ole Kristensens skifte?

Bernhard Christensen
 Del

Recommended Posts

hej

Anders Olsen - kolonist mm. og hans bror Hans har i Grønlandssammenhæng ofter været diskuteret. også her på forum. [#50028] Hans Egede og norske etterkommere på Grønland, [#63124] Anders Olsen fra Senjen, Nordlandet

Alligevel prøver jeg at se om der er kommet nyt?

De fleste kilder peger mod den grundige udgivelse "Folk og Slekt i Trondenes" og en række lignende kilder.

Det som kunne være interessant at vide er om de bemærkninger der er afgivet også i forum kan efterprøves, men jeg er ikke stærkt i fremfindingen af evt digitale dokumenter.

Spørgsmålet bliver vel om Hans Olsen kan være Anders Olsen halvbror?, da Anders' far Ole Kristensen Ψ 1666, Fauskevåg Lille, Trondenes † 1741, Fauskevåg, Trondenes, gift ca. 1715 med Margreta Andersdatter Juul.Ψ ca. 1691 Kaldfarnes, Torsken., † 1769 Fauskevåg Lille, Trondenes, som grundet aldersforskellen - måske kunne pege på et ægteskab tidligere end dette for Ole Kristensen?

Hans Olsen døde den 6 feb 1781 i Sukkertoppen - og selvfølgelig kan man ikke bygge noget på det, men han kunne være ældre end Anders (døde i 1786).

Kan man finde det skifte som ofte omtales digitalt (efter faderen Ole K. død 1741 - (ofte refereret til således:  "skifte 1753-1767, Fauskevåg Lille, Fauskevåg Tinglag.3: protokollnr. 141, folio 23b. ? - hvis det findes søger jeg hjælp til at få et link hertil.

Og når man så er ved at afskrive Hans som del af familien Ole Kristensen - også fordi ingen af Anders Olsen børn "peger på sammenhængen navnemæssigt" - ja så kan man i Egil Thorhallesens  "beskivelse over missionerne i grønlands søndre distrikt" - udgivet af Bobe (det grønlandske selskabs skrifter 1914) - side 89-90 læse at anlæggelse af Sukkertoppen skete med en række personer heriblandt Juditha - Tømmermand Hans Olsen kone - deres søn Ole og deres søn Christen. Og så synes der måske alligevel at være en årsag "til at tjekke en gang mere"

Hvis nogen kan hjælpe med et link til skiftet hvis det findes er jeg taknemmelig

Bernhard

Lenke til kommentar
Del på andre sider