Gå til innhold
Arkivverket

FamilyFinder DNA på tilbod ut veka. Er det noko å satsa på?

Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Hei

Eg har tidlegare teke både Y-DNA og MTDNA og har hatt mykje spenning med det, særleg av Y-DNA-en, som tek meg attende til det kaspiske hav.  No er det dukka opp noko som kallar seg FamilyFinder.

Eg forstår det slik at man med hjelp av FamilyFinder kan finna nære (kor nære?) slektningar utan å tenkja på manns- eller kvinne-linjer.

Det er tilbod på FamilyFinder ut veka (i samband med farsdagen i USA) ($59 i staden for $79), men er det verdt å satsa på?

Takkar hjarteleg for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FamilyFinder er absolutt et verdifullt verktøy til å finne/verifisere slektskap i de nærmeste generasjoner i forhold til deg og deres etterkommere. FamilyFinder kan være nokså  nøyaktig i ca. 5 generasjoner bakover, lengre bak i tid kan den neppe brukes, dvs. tilbake til dine tipp-tipp-oldeforeldre og deres etterkommere.

Leser du her: https://www.norwaydna.no/family-finder/ så får du det bedre forklart.

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ja, skal man ha fullt utbytte av å at en DNA-test i slektsforskersammenheng så er det fint å ta både Y-DNA, mtDNA og Familyfinder.

Fars og morslinjetestene representerer tross alt kun en linje i ditt slektstre, men til gjengjeld kan de brukes til å bekrefte og avkrefte slekt svært langt tilbake i tid. Men til å bekrefte og finne nær slekt så er Familyfinder (Autosomalt-DNA) bra.

Vi deler DNA med alle våre nære slektninger, men er slektskapet fjernere enn en tremenning, så er det vært mange vi ikke deler noe med. Derfor sier vi som regel at den er mest brukbar for å finne/bekrefte slektskap innen 5-6 generasjoner, men så er det samtidig slik at vi deler DNA med alle våre 2-tippoldeforeldre og med mye kartlegging og triangulering kan det brukes et par generasjoner til, men det kan være mye jobb...

inherit.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Lars E. Øyane skrev:

Eg forstår det slik at man med hjelp av FamilyFinder kan finna nære (kor nære?) slektningar utan å tenkja på manns- eller kvinne-linjer.

Etter å ha sjekka en del resultater opp mot mine databaser våger jeg påstanden om at de kan være nyttige for private nettgranskinger, men er alt for vage og upresise til å danne grunnlag for slektstavler i bygdebøker. Dette er en ytterst seriøs advarsel. DNA-et inneholder ingen vitale data om personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg #5:

Hjarteleg takk til Remi, David og Johan for nye spennande innlegg!

Eg er heilt samd med Johan i at ei DNA-testing aldri fullt ut kan erstatta ættegransking, men du kan få eit godt oversyn over «dei store linjene», og der eg ser ei særleg nytte av FamilyFinder testen er hjå kona mi.  Far hennar var fødd i Schlesien, og 90% av kyrkjebøkene og andre kjelder forsvann i 1945.  Med stor møye har eg likevel greidd å spora ætti attende til oldeforeldri hennar på den sida, men der er det òg stort sett slutt!  Med FamilyFinderen burde det vera mogeleg å finna att relativt nær slekt på den kanten...  Morsætti hennar frå Bukowina (Romania) har me derimot god dekning på!

So det vert nok til at eg tingar denne Family Finderen...

Ein ny kjempetakk for framifrå bistand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først velger å bestille FamilyFinder-testen så anbefaler jeg også å laste opp resultatene til MyHeritage. Antall matcher der er flere ganger høyere enn hos FTDNA. I tillegg er algoritmen som foreslår slektskap mye bedre.

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som mange nå anbefaler om du også har slekt i Nord Amerika, Kjøp Ancestry test og før over resultatet til FamilyFinder og My Heritage. Da får du "most bangs for the bucks" som de sier i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trond Myrstad skrev:

Antall matcher der er flere ganger høyere enn hos FTDNA. I tillegg er algoritmen som foreslår slektskap mye bedre.

Kvantitet er ikke alltid det samme som kvalitet. MH bruker mange ganger tvilsomme kriterier for slektskap, som for eks. "slektsnavn Larsen, Nilsen og Pedersen felles, samt felles bosted Norge" (eksempel fra lista over DNA-hit som jeg har fått fra MH). Nå venter jeg spent på hva FTDNA serverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg #9:

Hjarteleg takk til Trond, Niels og Johan for nye gode innlegg!

Det som stadig vekk irriterer og ergrar meg er alle desse «avskiftane» som me finn på dei ulike «stamtrebasane».  Me ser det på ancestry.com der einskilde huslydar finst i tusenvis av stamtre, jo høgare «prominens» jo fleire tre.  Me ser det same òg hjå MyHeritage og hjå Genenet som er svært utbreitt på delar av kontinentet.

Men hjelper dette på DNA-analyser?  Eg veit ikkje nok om dette «fenomenet», so i første omgong er eg nøydd til å stola på det som anerkjente «spesialistar» seier.  MEN, om ein skulle til ein «spesialist» p.g.a. ei helsemessig liding, so går ein jo ikkje til «kven som helst»...  Men kven er no dei største spesialistane på DNA i Noreg?

Uansett, når ein DNA-test først er teken, kan resultatet nyttast på ulike vis, ogso til nye analysemetodar (algoritmar?) som måtte dukka opp i framtidi..

Nok ein kjempetakk for alle innspel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, jeg er enig med alle som er skeptiske til å finne nye slektninger med DNA. Men om en har bra papirforskning, kan man få bekreftet mye og en del ganger også finne yngre slekt. Jeg er heldig for både min mormor og min farfars-mor var interessert i slekta og jeg har en bra grunnmur og bygge videre på. Ancestry som jeg tok sist (dessverre) har bekreftet bestemors forskning og jeg har fått bilder fra felles slekt fra forrige århundreskifte og annen informasjon. Ancestrys "tips" holder bedre kvalitet enn My Hheritage som absolutt ikke holder rimelig kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det mye moro med DNA. Slektslinjer har blitt bekreftet, en familiehistorie tok en ny vending når det viste seg at feil far var oppgitt i papirene osv.

På ancestry er det amerikansk slekt som dukker opp. MyHeritage har en stor norsk brukergruppe så den gir mye norske treff. Familytree sin er mindre og noe knotete å bruke da jeg personlig synes familietrefunksjonen er håpløs. Fordelen med familyfinder på familytree er at du kan ta et avansert søk og søke på matcher som f.eks dukker opp i både familyfinder og Y. De krever heller ikke noe abonnement som jo er deilig å slippe det maset. 

Som Niels Hegge sier så får man mest for pengene hvis man tar en test hos et firma som lar en overføre den til et annet firma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/16/2021 at 11:22 AM, Johan I. Borgos said:

Kvantitet er ikke alltid det samme som kvalitet. MH bruker mange ganger tvilsomme kriterier for slektskap, som for eks. "slektsnavn Larsen, Nilsen og Pedersen felles, samt felles bosted Norge" (eksempel fra lista over DNA-hit som jeg har fått fra MH). Nå venter jeg spent på hva FTDNA serverer.

Så vidt jeg vet bruker da MH DNA-analysene til å estimere slektskap. Det at det opplyses at om at to matcher har et felles slektsnavn i treet som Larsen har ingenting med det å gjøre. Og for min egen del så stemmer dette estimatet overraskende bra for relativt nær slekt (3-4-menninger). Det er absolutt ikke tilfelle med FTDNA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Trond Myrstad skrev:

Det at det opplyses at om at to matcher har et felles slektsnavn i treet som Larsen har ingenting med det å gjøre.

Hvorfor har MH slike opplysninger med da? Felles etternavn er et svært tvilsomt kriterium for slektskap, det samme gjelder felles "bosted". At det stemmer for nære slektninger, er sjølsagt sannsynlig, men når slektskapet er "fire til seksmenninger", blir det bare tøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

One process to use with dna and My Heritage "smart matching"  or name matching,  is to select only records with which you have a dna match with for import,   and better yet,  only import a record if the dna matched person is a direct descendent of the person of record.   I have found an appalling amount of variability in the records for the same person,  as MH takes the record from trees that have been input by that author,  without any parsing for accuracy.   They then use the name matching with dates and connected partners etc to give you a smart match. 

Typical errors are spellings,  use of non Norwegian keyboard (  O vs Ø)  ,  identifying with the wrong generation, of a person, say in my case of     sigbjørn sigbjørnson or nils nilsen,   of which there are 5 or 6 in a sequence, or connecting a person to another with different gård names in totally different areas.    

I was overwhelmed with the smart matching when i imported one existing  Ancestry gedcom into my heritage,  as part of a build of my lineage for my daughter.   Some records would have hundreds of smart matches,  and i would get thousands in a week.    I religiously would turn off the smart match feature for a record i had worked on and verified to the best of my skills.   i.e.   is the mother 15 to 50,   does the farm location  sequence from birth to death match with antecedents and decendents, do the dates work.           I then manually added two published family genealogies  of other parts of my tree into My Heritage,  and again was overrun with smart matching.   I have now turned it off on all records.    I do view the trees of strong dna matches that come in    (.4% or more)   when i view the recent dna matches that appear almost daily.   Not all trees are open,  but many are,  and have helped confirm several area of the tree,  along with My Heritages  "theory of family relativity" tree matching software which is correct for 270 out of 273 matches for me and is a good tool for confirming records,   and identifying other dna matches in that portion of the tree.     

.     

Another negative to consider when using the matching of records with other trees,  is that if you use My Heritage,  and want to use Ancestry,   Roots magic7, or Family Tree,   if you export a gedcom,   the smart matching information is not transmitted to the other platform with the gedcom ,  at least in my experience in moving it from MH to Roots Magic pc based system, as MH considers that proprietary.     

Hope this can help......Bruce 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg #15:

Hjarteleg takk til Niels, Renate, Trond, Johan og Bruce for nye spennande innlegg!

Eg veit ikkje om eg vert so mykje klokare, men eg har no i alle fall tinga FamilyFinder både til meg sjølv og til kona mi, so får me sjå kva som kjem ut av det.

Ein ny kjempetakk for alle gode tips og meiningar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider