Gå til innhold
Arkivverket

"Landet"

Tore Svenning
 Del

Recommended Posts

Jeg sitter og titter på protokoller over folk som ankommer Christiania fra alle slags kanter av landet. Protokollførerne er stort sett nøye med å notere hvor disse kommer fra - i det minste hvor den siste strekningen begynte. Trondhjem, Bergen Sandefjord eler Molde er jo lett å forstå.

I enkelte tilfeller står det bare "Landet", som for eksempel Pastor Larsen som kom derifra 3 mars 1814 (https://www.digitalarkivet.no/db60061927000074 )

Er det noen her som har en klar idé om hva man mente med "Landet" i Christiania på denne tiden?

Vennlig hilsen

Tore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dem ser ut til å være militærpersoner. 

Kanskje disse ikke hadde lov til å oppgi hvor forlegningen var?

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for svar alle tre.

Til Ivar S. Ertesvåg: tappert forsøk, men jeg er ikke sikker - protokollførerne er nokså nøyaktige med å nevne nasjonalitet, det var tross at krigstid. Av en eller annen grunn dukker det flerfoldige ganger opp amerikanere - som kjøpmenn, offiserer, besøkende og annet: jeg kan ikke take meg annet en at de også hadde e "et annet" oppdrag enn det offisiellle!

Til Anne Lise Hansen: en plausibel forklaring, men det er også mange eksempler på at offiserer ankommer - og avreisepunktet er latt tomt, antagelig av nettopp de grunnene du antyder.

Til Jostein Stokke: du har helt rett. Det ser også ut for meg som om disse personene sjelden har pass - men der finnes det mange andre unntak - så det danner seg i mine tanker en idé om at det dreier seg om folk som har "dratt bort i helgen" for selskapelighet, avslapning, eller av helsegrunner.

Men hvor? Kan hende det bare var som i nyere tid, at man reiste på landet noen dager, den gang alle hadde nære slektninger i jordbruket.

Ha en storartet dag!

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tore Svenning skrev:

tappert forsøk, men jeg er ikke sikker - protokollførerne er nokså nøyaktige med å nevne nasjonalitet, det var tross at krigstid. Av en eller annen grunn dukker det flerfoldige ganger opp amerikanere - som kjøpmenn, offiserer, besøkende og annet: jeg kan ikke take meg annet en at de også hadde e "et annet" oppdrag enn det offisiellle!

Ikkje tappert, men logisk:

Dei du spurde om - frå "Landet" - er tydelegvis ikkje utlendingar. 

Dersom protokollførarane skulle presisere om dei innkomne er utlendingar, måtte dei også presisere kven som ikkje var utlending.

Dersom dei visste at han/ho kom frå Bergen, inneber det at han/ho var norsk.

Men om dei ikkje visste nøyaktig kvar - men likevel innalands, kunne det verte  "Landet"; altså norsk - ikkje utlending

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel her tenke «byen» kontra «landet».

Om personen kom fra et konkret sted - f.eks. Toten - så er det anført.

Om vedkommende kom fra en reise som omfattet flere steder (i omlandet), så blir betegnelsen «landet».

En slik tolkning gir i hvert fall mening for meg!

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker en gammel dame fra Parkveien i Oslo på 1970-tallet. Hun reiste noen dager "på landet" om sommeren. Hun reiste til Svartskog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ivar Ertesvåg (igjen), Jarleif Nordheim,  og Leif Johannesen.

Jeg tror jeg slår meg til ro med at "landet" var nokså udefinert - da og nå. Uten at jeg kan belegge det har jeg inntrykk av at det dreide seg om Christiania-folk som dro "på landet" og hadde det stille og rolig en liten stund. Men hvor og hvor langt de reiste er vel tapt i tidenes tåker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider