Gå til innhold
Arkivverket

Anne Haaversdtr. død 1784 på Krabbestig, i Vågsøy Sogn og Fjordane. Hvor kom hun fra og hvem var foreldrene hennes.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Anne Haaversdtr. ble trolovet/gift 12.06.1753 i Davik med Tidemand Christenson Maurstad/Krabbestig 1725-1797.

Hun døde 1784 på Krabbestig.

Men hvem var denne Anne og hvor kom hun fra?

Er det noen som har kjennskap til Anne og hennes familie, eller som er dyktigere på søk i Digitalarkivet som kan hjelpe meg med å fylle hullene omkring Anne Haaversdtr. fødested og foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble trolovet  6 januar 1753

Sogn og Fjordane fylke, Davik, Rugsund, Ålfoten i Davik, Ministerialbok nr. A 2 (1742-1816), Kronologisk liste 1753, Side 52
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070418630450

Hvor gammel var hun da hun døde?

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte 15 April 1757, Haaver Abrahamsen Enkemann, 8 børn, Abraham Haaversen 31 år, Ole Haaversen 25 år, Niels Haaversen 20 år, Brite Haaversdatter 26 år, Ane Haaversdatter gm Tidemand Christensen Sørpolden i Stads skibbreide, Marthe Haaversdatter 17 år, På Åsebø i Eid. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk begge to.

Hun er ført som Halvorsdtr. ved sin død, 60 år gammel. i så fall var hun født rundt 1724.

Da får jeg se om jeg kan finne en kone til Haaver Abrahamson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant skiftet sted Rune?

I 1701 manntallet finner jeg en 13 år gammel Haaver Abrahamsen på Mællem i Eid med far Abraham Jensen 46 år. Jeg vet jo ikke om dette er samme mann, men jeg vil anta at det er det.

Om jeg har funnet rett skifte, så ser det for meg ut til at det er Haavers kone det er skifte etter 15.04.1757, Ane Nilsdtr. Det kan forklare hvorfor jeg ikke fant noe skifte etter Haaver når jeg søkte.

https://media.digitalarkivet.no/view/24229/476

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haaver Abrahamsen Meleim 1682-1757 død på Aasebø gm Anne Nielsdtr. Myrold 1693-1757, de hadde 9 barn.

Abraham Jensen Melem 1655-1707 gm Brithe Olsdtr Aasebø 1663-1751, de hadde 4 barn

Niels Olsen Aasebø 1662 død på Myrold, konens navn er ikke funnet, de hadde 4 barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Rune for bekreftelsen. 

Jeg ble forvirret av det faktum at begge døde i 1757.

Er kanskje Nils Olsson og Brite Olsdtr. Aasebø søsken?

God helg til deg  og takk for hjelpen.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brithe Olsdtr. og Niels Olsen var ikkje søsken, sjølv om dette faktisk blir hevda i bygdeboka "Hornindal Nordfjord - ættelister for kvar gard i bygda" (ikkje utlagt på NB)

(Årsaken til feilkoblinga var nok ei feiltolking av skiftet lenka til nedanfor).

Brithe Olsdtr. vart gift oppatt med Niels Olsen sin halvbror, Mathis Nielssen.

Ved skiftet etter dette ekteparet i 1751, var ein av arvingane til Mathis halvbroren si dotter Ane Nielsdtr. Aasebø.

Mellom arvingane til Brithe, var sonen Haaver Abrahamsen Aasebø: https://www.digitalarkivet.no/sk20081128640172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for avklaringen Inge. Det var bare en tanke som slo meg da jeg så at de var omlag jevngamle.

Det er nok mye trolig eller slik må det være i de gamle bygdebøkene.

Håper noen snart kommer med reviderte utgaver av bygdebøkene for området. Det er mange som har røtter i Nordfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Takk for avklaringen Inge. Det var bare en tanke som slo meg da jeg så at de var omlag jevngamle.

Det er nok mye trolig eller slik må det være i de gamle bygdebøkene.

Håper noen snart kommer med reviderte utgaver av bygdebøkene for området. Det er mange som har røtter i Nordfjord.

Fyrste band i den nye bygdebokserien om Eid er planlagt å komme til hausten.  😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider