Gå til innhold
Arkivverket

Jens skomaker Jensson Stokelven 1785-1863(Parelius)(Stjørdal)

Knut Handeland
 Del

Recommended Posts

Anna Bording :  En mulig far heter trolig Christian Larsson Bording. En mann som ble avsatt som Prest pga umoral.Han reiste opp i Trøndelag og Nord-Norge. Der fortsatte han i Presteyrket, etter å ha fått forbud. Han ble da sendt ned til Holmen i København. Hans videre skjebne kjenner jeg ikke, og skulle gjerne ha vist litt mer enn det dansk prestehistorie forteller. Da er det spesiellt om han evt.hadde kone og barn.

ertgeege (2).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opprinnelige skjoldet bestod vel av et kors med 3 langhorn over. I 1715 skaller og bein.(Her under et amatørmessig forslag fra meg 🙂 )

gjhjhghjgjg (18).jpg

gfhhjfjyju.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Nå har jeg funnet en passende Anne Bording, og hennes onkel var den umoralske presten jeg nevner over her.

(Han var for ung til å være hennes far.) Hun het Anne Marie Christensdatter Bording. Datter av Presten Christen

Madsson Ulfborg og Ingeborg Lauridsdatter Bording.Barna brukte mors navn. Hennes mors foreldre var Presten

Laurids Christensson Bording og Maren Kjeldsdatter (av Ølstrup og Hover). Lars var sønn av

Hoff/Stadslege Christen Lauridsson Bording og Ingeborg Andersdatter Klyne (Kloone/Klein)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Skrevet (endret)

Angående Roggenkamp.

Jeg tror nå at jeg tok grundig feil av at Dorothea Elisabeths far het Langhorn.

Den datteren han fikk, var hun som ektet presten i Norge. Hun nevnes også med navnet Langhorn i kirke

bøkene, og det kan ikke en gift Roggenkamp kone ha blitt. Jeg nøyer meg ikke bare med denne feilen.

Det står heller ikke Madam Pareli som første dåpsvitne, men Madam Pauli ved dåpen av Christian Fridrich Roggenkamp.

Renovasjonsskatten for Gråbrødretorg viser at Johan Jocum Bochenhoffers sønn Johan Fillip, betalte skatt for

denne eiendommen, samtidig med at Joachim Nicolaus Roggenkamp betalte skatt for en annen eiendom på

Gråbrødretorg. Roggenkamp kjøpte etterhvert gården av Bochenhoffer som kom i pengetrøbbel. Hva som

skjedde med den første gården fant jeg ikke utav. Den ble vel solgt. Har også lest om Roggekamps Gartner

sjef, som kom opp i fra Holland. Det kan tenkes at han hadde med seg Roggekamp opp fra Holland til Danmark ?

Sønnen Johan Christian Roggekamp drev med handel i det strøket. 

Kirkebøkene i den tyskspråklig kirken St.Petri i kjøbenhavn ble ødelagt i brann, og derfor blir det vanskelig

å finne opplysninger om folket.

Mvh Knut

Endret av Knut Handeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Har ingen bevis for dette, men et par som passer godt inn som 
foreldre til Dorothea Elisabeth Roggenkamp og da med tanke 
på dåpsvitnet ved navn Madam Paulli, og de navnene som

Roggenkamp ga barna sine, er Bokhandler Hieronymus Christian
Paulli, og Christina Hedevig Lassen.Der finnes også ei Elisabet Fabricius 
som farmor til Hieronymus. Fru Lassen hadde ei mor ved navn Anne.

Det paret gifter seg i 1707. I boken om Paulli står det kun et spørsmålstegn,

etter eventuelle fødte barn.

Dorothea Elisabet giftet seg sjøl i 1723 og det tyder på at hun måtte vært 
knapt 15 år om hun da var ektefødt. Hieronymus levde 1683-1729, og 
Christina Hedvig 1673-1753. Finner ingen kilder på dette paret utover dette.

Mvh Knut 

Endret av Knut Handeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider