Gå til innhold
Arkivverket

Ordet foran Nicolay Bech, dåp 1781

Sølvi Løchen
 Del

Recommended Posts

57 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

eller "Brandtmester"

Er ikke Brandtmesteren Krag i linjen over?

55 minutter siden, Sølvi Løchen skrev:

Indikerer ikke krøllen over ordet at det finnes en u der?

Tror krøllen hører til første bokstav i ordet? Men hva ordet er har jeg ingen gode forslag til. 😞

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre side, høyre kolonne tredje dåp ovenfra – Sophia. Der er nestsiste fadder Nic:Bech, underf:(?). Så jeg tror du, Sølvi, har rett mht. krøll over u. At det som ser ut som en f eller s, egentlig er en ‹artefakt› ifm. krøllen. Men skjønner fortsatt ikke ordet . . .

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Venstre side, høyre kolonne tredje dåp ovenfra – Sophia. Der er nestsiste fadder Nic:Bech, underf:(?). Så jeg tror du, Sølvi, har rett mht. krøll over u. At det som ser ut som en f eller s, egentlig er en ‹artefakt› ifm. krøllen. Men skjønner fortsatt ikke ordet . . .

Flott at du så dette Even 🙂  Jeg  tror det er forkortelse for underfogd, - jeg slo opp, og i Historisk leksikon står det at han var fogdens medhjelper i byen !!

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Underfogd

Tusen takk for hjelpen!

Endret av Sølvi Løchen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.