Gå til innhold
Arkivverket

Friedrich Joseph Liborius Heidenreich og hans arbeid med gamle slekter fra Warburg-området i Tyskland

Otto Martin Christensen
 Del

Recommended Posts

Dette emnet er muligens off topic her i brukerforumet, men siden slett ikke alle innlegg er direkte knyttet til materiale som er tilgjengelig via Digitalarkivet, og siden det jeg tar opp muligens kan ha en viss interesse for andre personer med tyske forfedre (og hvem har ikke det, bare man går langt nok tilbake?), går jeg videre med den tematikken jeg hadde tenkt:

En av mine trippeltipper ble født i Volkmarsen i 1752 (hans dattersønn emigrerte til Kristiansand). En av trippeltippens oldemødre var Anna Margaretha von Germeten, fra en slekt som i utgangspunktet stammet fra landsbyen Germete, som fra 1975 har inngått som en bydel i Warburg, helt øst i dagens Nordrhein-Westfalen. Volkmarsen ligger rett over på den andre siden av delstatsgrensen, i dagens Hessen.

Anna Margaretha von Germeten døde i 1710 — et betydelig antall generasjoner siden, med andre ord. Men når man først har begitt seg inn i genealogiens irrganger, slår man seg ikke til ro før man har forsøkt å strekke de ulike slektsgrenene så langt bakover i tid som tilgjengelig materiale tillater. Katolske kirkebøker fra Tyskland er ofte vanskelig tilgjengelige via internett, men kirkebøkene for Volkmarsen er faktisk digitalisert og ble i februar 2021 offentliggjort via portalen Matricula:

https://data.matricula-online.eu/de/deutschland/fulda/volkmarsen-st-marien/

Kirkebøkene går her tilbake til 1686, men i Tyskland finnes det mange steder mye annet kildemateriale som gjør det mulig å etablere noenlunde godt funderte slektslinjer et godt stykke lenger bakover, især når man har å gjøre med slekter fra høyere sosiale lag. Disse kildene er i svært liten grad digitalisert, og det er ofte vanskelig å vite hvilket byarkiv, delstatsarkiv, bispedømmearkiv eller andre arkiver man skal henvende seg til, gitt det tyskspråklige områdets turbulente historie, med et uoversiktlig antall statskonstruksjoner og grenseforskyvninger gjennom tidene. Derfor må man som regel basere seg på kildearbeid som er gjort av kompetente slektsforskere i Tyskland. En person som har gjort et svært grundig arbeid med diverse slekter fra Warburg-området — herunder von Germeten — er Dr. med. Friedrich Joseph Liborius Heidenreich (1912-2008), som i 1985/86 publiserte resultatene av over 50 års arkivarbeid i bd. 43/44 av Beiträge zur Westfälischen Familienforschung, under tittelen «Warburger Stammtafeln: Genealogien von Geschlechtern der Stadt Warburg und ihrer Nachbarstädte vom 14. bis ins 18. Jahrhundert». Disse bindene er digitalisert og tilgjengelige i pdf-format her:

https://www.lwl.org/westfaelische-geschichte/portal/Internet/finde/langDatensatz.php?url_tabelle=tab_periodika&sortierung=jahr&auswahl=1980-1989&urlID=51&url_zaehler_blaettern=&url_history_back=1

Jeg ser ikke bort fra at andre her på forumet kan ha nytte av noe av dette (i alle fall etterkommere av Franz Adolph von Germeten, født i Volkmarsen i 1826, som er stamfar til den norske Germeten-grenen, så vidt jeg vet). Men mitt konkrete spørsmål er følgende: Er det noen som tilfeldigvis kjenner til om det i Tyskland er arbeidet videre med det omfangsrike stoffet som Heidenrieich legger frem i de to bindene fra 1985/86, slik Heidenreich selv avslutningsvis oppfordrer til i forordet til det første av de to bindene?

Jeg kommer eventuelt til å gå videre med samme spørsmål til relevante slektsforskerfora i Tyskland, og jeg kan, om ønskelig, videreformidle informasjon derfra til dette forumet.

Mvh Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der Otto

Et veldig bra  initiativ. Trolig mange her som er ute etter den hjelp som du kan komme med, meg selv inkludert.

Så dette er langt fra off topic.

Mvh

Ivar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider