Gå til innhold
Arkivverket

En tur langs kysten med min farfar, Kystlos i Bergenske D/S

Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

Jeg mottok for noen år siden (fra Riksarkivet) vedlagte (del-)kopi av rulle fra arkivet etter "Losdirektoratet, Losruller, Rulle over kystloser i Vestafjelske distrikt." (Ikke online, så ingen lenke.)

Jeg har gjort et forsøk på å transskibere denne delen, som forteller om kyststrekninger og seilingsleder, men trenger korrektur og utfyllende hjelp:

"Det Bergenske D/S selskaps ????? 1a. 1b. 2. 3. og 9 i 1909. mellem Bergen og Kirkenes. Den almindelige led. Via Herløfjorden eller Hjeltefjorden Ronglevær [Rongevær?], Rausingen eller Holmengraa. Hornelleden eller Kraakeleden. Via Haugsholmen, Flaaværleden eller Bredsund. Over Lepsø rev eller vestenom Lepsø, Saltstensleden eller Buddypet. Hustadviken. Fra Trondhjemsleden nordover via Grandeviken (og indre led) eller via Frohavet eller Folden. Via Brønnøsund, Torgværleden, eller Toftsund. Fra Bodø vestenom eller østenom Landegode, Vestfjorden eller Grøtøleden. Fra Tromsø via Grøtsund eller Langsund.
Indseilinger fra sjøen som ikke tidligere er nævnt: Feieosen, Buefjorden, ved Batalden, Frøysjøen, Kløvningen [Klovningen?], ved Støtt."

Jeg har tatt kartet fatt, og gjort meg kjent med de fleste stedsnavn, men er usikker på "Rausingen" (korrekt avskrift?) og "Buefjorden". Vet noen hvor disse stedene er, og hva heter de på dagens kart?

Losbevilling.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buefjorden er vel grensa mellom dagens Askvoll og Solund kommuner. Fjorden mellom Bulandet, Melværet, Værøyna  m.fl. i nord og

Ospa, Færøyna m.fl. i sør.

Eg (også) les "Kløvningen" i uttdraget; rimelegvis "Klovningen" på kartet i dag (fleire stadar, m.a. ei øy rett nord for Bremangerlandet, vest for Vågsøy - som kan passe med ruta.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første ?? burde kanskje være Akter?, (ikke bak på båten, men i betydningen dokumenter 😉 men ser ut som begynnelsen er overstrøket? Ronglevær er vel Rongevær ja. Særlig når man ser på videre beskrivelse: Rausingen eller Holmengraa. Førstnevnte kan være Rautingen eller dagens Røytinga (se kart)

Mvh

EDIT: I kartlenken over har Holmengrå ‹gjemt› seg under boksen til venstre.

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket alle forslag, og er helt enig med alt og alle! Tusen takk Ivar og Even!

Da slipper jeg sjekke med min ungdoms arbeidsgiver i 3,5 år, Sjøforsvaret. De kan jo dette med navigasjon i Hjeltefjorden.

(Uff, ja den var stygg...)

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider