Dan Hansen Skrevet Juni 22, 2021 Del Skrevet Juni 22, 2021 Hei, jeg har en del danske aviser fra rundt 1945 med artikler fra vår kongefamilie. Hvordan kan jeg best oppbevare disse. takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjarne Rosenstrøm Skrevet Juni 22, 2021 Del Skrevet Juni 22, 2021 Jeg kan ikke svare på vegne av Arkivverket, men som samler av eldre aviser så oppbevarer jeg mine i A3 (evnt. A2) mapper, se vedlagte bilder. Da er de enkle å oppbevare, må bare brettes 1 gang (ingen brett hvis det er tabloidformat) og de utsettes for minimal slitasje. NB: Husk å bruke fullt navn https://www.digitalarkivet.no/content/181/changing-display-name Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Hansen Skrevet Juni 22, 2021 Forfatter Del Skrevet Juni 22, 2021 Takk godt tips, de avisene jeg har er det Politiken som har utgitt. Samme format som Aftenposten hadde før. Jeg får ta en runde og få kjøpt inn noen mapper. Bilde og trykk er fortsatt bra men de er skjøre i papiret Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Juni 22, 2021 Del Skrevet Juni 22, 2021 Noen stikkord er stabilt klima (temperatur og luftfuktighet bør variere minst mulig) og så lite direkte lys som mulig. Bjarne Rosenstrøm reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny R. Haugen Skrevet Juni 22, 2021 Del Skrevet Juni 22, 2021 Hvis du skal oppbevare avisene i plastmapper, kan det være lurt å velge mapper av syrefri plast. De koster litt mer, men bevarer avisene bedre over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Hansen Skrevet Juni 23, 2021 Forfatter Del Skrevet Juni 23, 2021 Takk for gode tips Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet Juni 23, 2021 Del Skrevet Juni 23, 2021 Hvis du oppbevarer dem i plastmapper, så må du sørge for at de er syrefrie!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Hansen Skrevet Juni 23, 2021 Forfatter Del Skrevet Juni 23, 2021 Takk flere som har nevnt det. De er litt dyrere skjønner jeg, Noen anbefalinger på hvor man kan få tak i de. Vanlig bokhandel ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjarne Rosenstrøm Skrevet Juni 23, 2021 Del Skrevet Juni 23, 2021 (endret) 37 minutter siden, Dan Hansen skrev: Takk flere som har nevnt det. De er litt dyrere skjønner jeg, Noen anbefalinger på hvor man kan få tak i de. Vanlig bokhandel ? Ebay er raskt og enkelt. 40 siders, syrefri mappe: https://www.ebay.com/itm/361482147665 Endret Juni 23, 2021 av Bjarne Rosenstrøm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå