Gå til innhold
Arkivverket

"Strandsædet Raachet i Aafjorden" (iflg Thomles utdrag av manntallet 1701). Hvor er det i forhold til kirkebøker (og originaltelling)?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

En "Johan Busch, 58 aar, fattig", er nevnt på "Strandsædet Raachet i Aafjorden iflg Thomles utdrag av manntallet 1701 i Norsk Tidsskrift for Genealogi osv II (del 4) s.350.

Litt googling sier at Aafjorden heter Jacobsfjorden i dag - og at det ligger i "Sogn". Men hvor finner jeg kirkebøker og originaltellingen i fra stedet i Digitalarkivets geografi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manntallet 1701 for Fosen - bar tilgjengelig i skannet versjon på Digitalarkivet:

Sør-Trøndelag fylke, Fosen, Manntall nr. 12 (1701-1701), Protokollside, Side 124-125 - høyre side:
Permanent bilde-ID: ft10051010283073
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051010283073
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-ft10051010283073.jpg

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tom askerøi skrev:

Litt googling sier at Aafjorden heter Jacobsfjorden i dag - og at det ligger i "Sogn". Men hvor finner jeg kirkebøker og originaltellingen i fra stedet i Digitalarkivets geografi?

Litt på sida av temaet, men Åfjorden i Hyllestad heiter iallefall det same no som for 300 år sidan.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Åfjorden_(Hyllestad)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK til dere begge - Jeg fant tydeligvis "Bergenshistorien" til Jostein, men ikke "Åfjordhistorien" til Torbjørn. Men kirkeboka for Åfjorden begynner ikke før i 1750 (og da hadde Johan Busch vært rundt 106 år og det er liten sjanse for å finne noe "nyttig" der - før jeg evt har fylt hullet mellom 1701 og 1750) - så jeg lurer fremdeles på hvor jeg kan finne kirkebøker med kirkelige handlinger for folk som var bosatt i Åfjorden før 1750...

Jeg ser Digitalarkivet har en oversikt over kirkesogn, men der finner jeg ikke noe annet enn det jeg kan finne i "finn kilde" eller "bla i  kirkebøker" - den sier ingen ting om slike spørsmål så vidt jeg kan se . . .

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Åfjord og Jøssund gårdshistorie har Johan Busch på Råken en gutt, Søren Gjertsen, født ca. 1692 på Helgeland. I 1969 nevnes en Johan Busch på gården Nedre Malm på Brønnøy, og denne nevnes også i tredje bind av Brønnøy: Gård og slekt, men denne ligger ikke åpent ute på Nasjonalbibliotekets sider.

Skiftene for Fosen begynner i 1681, så hvis Johan Busch døde der skulle han finnes i skiftene. Har lett igjennom skiftekortene og finner ingen Johan Busch der under Råken eller Leset (som Råken var en plass under). Kanskje har han bosatt seg på en annen gård i området?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider