Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan fungerte riksforsikringsanstalten?

Maria Kartveit
 Del

Recommended Posts

Kjære arkiventusiaster!

Jeg skriver en doktorgrad om Oscar Mamen, en norsk reisende til Asia fra 1911 og utover. Som odelsgutt til en stor gård i Ås skulle han egentlig bli bonde, men foreldrene solgte gården. Ved en tilfeldighet reiste han til Kina for å selge sigaretter for British American Tobacco Company. Han dro til Kina, men kom frem til Mongolia. Under reisen gjennom Sibir falt Qing-dynastiet i Kina. Mongolerne var ikke så interessert i sigarettene han hadde med, Oscar Mamen fikk derfor mye tid til å beskrive og fotografere Mongolias første tid som selvstendig stat: den mongolske revolusjonen, krig med Kina, fredsforhandlinger, og ellers fest og hverdagsliv. Disse dokumentene og bildene ble siden gitt Kulturhistorisk museum i Oslo, derav mitt arbeid.

Men hvorfor solgte foreldrene gården? Det var en av de største gårdene i Ås, 2000 mål, med 1300 mål skog. De solgte gården for 83000 kr. I skjøtedokumentene står det at av disse 83000, ble 25000 kr betalt inn til Riksforsikringsanstalten. Kan dette være tilbakebetaling av gjeld? Eller er det en forsikring for å kunne pensjonere seg? Begge foreldrene var på salgstidspunktet 67 år. Er det noen som vet mer om Riksforsikringsanstalten, NAVs forløper, hvordan innbetalingene og forsikring fungerte rundt 1909?

Setter pris på all hjelp!

Beste hilsen Maria Kartveit

For mer om Oscar Mamen, se www.oscarmamen.com

Endret av Maria Kartveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Maria Kartveit changed the title to Hvordan fungerte riksforsikringsanstalten?

Jeg ville startet med å se nærmere på panteregisteret for den aktuelle eiendommen, for bl.a. å få oversikt over hvilke heftelser som var på den i forkant av salget.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut til at Riksforsikringsanstalten ikke er nevnt i selve skjøtet, hvor kjøpesummen på kr. 83 000,- er oppgjort ved at Sverdrup overtok Mamens obligasjon i Hypotekbanken (restbeløp kr. 26 143,36), ga Mamen en obligasjon på kr. 37 000,- og endelig betalte kr. 19 856,64 kontant.

Så står det i panteregisteret at Sverdrup et par år senere hadde betalt kr. 25 000,- av obligasjonen til Mamen, og at han i stedet ved obligasjon hadde lånt kr. 25 000,- av Riksforsikringsanstalten, og at denne obligasjonen nå skulle ha prioritet foran det resterende av obligasjonen til Mamen.

Riksforsikringsanstaltens rolle i denne sammenhengen synes altså å være rollen som utlåner/panthaver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du kjent med John Mamens slektsbok fra 1946? https://www.nb.no/items/6e5245ee01d96b71a77ef196a6d1d48e?page=15&searchText="slekten mamen"

Jeg er ikke forfatter, men jeg er etterkommer etter Gunnerus.

I  denne slekten har gårder blitt kjøpt og solgt stadig vekk. det var sikkert en grunn til hver handel. De holdt seg sjelden i flere generasjoner på samme gård. Morsomt at det blir forska på denne slektningen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider