Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Arne Arneson ca. 1702-1774 og kona Siri Olsdtr. d. 1756 på Lundekvam i Gaular og hvor kom de fra?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter med å finne opphav og fødesteds på ekteparet Arne Arneson og kona Siri Olsdtr. på Lundekvam i Gaular, Sog og Fjordane.

I følge bygdeboka for Gaular bind 5 hadde de barna Nils f. ca 1723, Anders f. ca 1731,Guri f. ca 1740, Agathe f. ca 1742, Mads f. ca 1746 og Sjur f. ca 1748. 

Nå vet vi fra tidligere at  det er en god del feil i bygdebøkene, særlig i gammel tid.

Jeg reagerer på at det ikke er noen Arne eller Ole blant barna. Og i følge den samme bygdeboka  er det altså 8 års sprang mellom første og andre barn og 25 år mellom første og siste barn.

Det første som slår meg er om Siri kan være hustru nr,2, selv om de ikke er noen antydninger om det i boka.

Men jeg er aller mest opptatt av å finne ut hvor de var født og hvem som var foreldrene. Jeg finner ingen Arne eller Ole på gården som passer som far til Arne eller Siri.

Er det noen som har kunnskap om denne familien eller som på andre måter kan hjelpe til med å kaste lys over deres fødested og/eller foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser man et eksempel på hva man kan finne i Gaular-bøkene.

Men skriver altså at Torstein Gunnarson d. 1788 og kona Agathe Arnesdtr, ca 1738-1821 hadde bruket 1759-1760.

og så fra 1761-1784 Torstein Gunnarson. Kona ukjent.

Man klarer ikke engang å holde styr på opplysningene man skrev inn noen linjer lenger oppe.

Takk for bidraget Grethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Grethe.

Jeg finner ingen Arne verken på, Indre eller  Ytre Eldal i bind 4 av Gaularbøkene. Så hvor vedkommende har tatt opplysningen om at Arne Arneson Lundekvam skulle komme fra den gården vet jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2021 den 13.30, Rune Thorstensen skrev:

Jeg sliter med å finne opphav og fødesteds på ekteparet Arne Arneson og kona Siri Olsdtr. på Lundekvam i Gaular, Sog og Fjordane.

I følge bygdeboka for Gaular bind 5 hadde de barna Nils f. ca 1723, Anders f. ca 1731,Guri f. ca 1740, Agathe f. ca 1742, Mads f. ca 1746 og Sjur f. ca 1748. 

Nå vet vi fra tidligere at  det er en god del feil i bygdebøkene, særlig i gammel tid.

Jeg reagerer på at det ikke er noen Arne eller Ole blant barna. Og i følge den samme bygdeboka  er det altså 8 års sprang mellom første og andre barn og 25 år mellom første og siste barn.

Det første som slår meg er om Siri kan være hustru nr,2, selv om de ikke er noen antydninger om det i boka.

Men jeg er aller mest opptatt av å finne ut hvor de var født og hvem som var foreldrene. Jeg finner ingen Arne eller Ole på gården som passer som far til Arne eller Siri.

Er det noen som har kunnskap om denne familien eller som på andre måter kan hjelpe til med å kaste lys over deres fødested og/eller foreldre?

SAB, Sunnfjord tingrett, H/Ha/Hac, 1742-1763, s. 105b-106a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126700569

Ved skiftet etter Sigri Olsdatter oppgis at hun og ektemannen Arne Arnesen hadde følgende felles barn, 4 sønner og 2 døtre:

1. Nils Arnesen myndig og bor på gården Lundekvam
2. Anders Arnesen myndig
3. Mads Arnesen 10 år gammel
4. Sjur Arnesen 7 år gamel
5. Guri Arnesdatter 16 år gammel
6. Aagate Arnesdatter 14 år gammel

Dessverre er det ikke angitt noen verger til disse barna i skiftet.

Jeg har ikke noe mer på dette paret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars og takk for innspillet ditt.

Jeg håpet at du skulle dukke opp 🙂

Det er noen nøtter å knekke i dette området. Både i Førde/Naustdal og Gaular/Fjaler er det dessverre mye feil i bygdebøkene og manglende kirkebøker/skifter.

Om du har tid og anledning har vi noen saker på tydeforumet som trenger bistand også.

Det er spesielt en sak fra tingboka for Svanøy 1717 som volder hodebry.

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider