Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Busch i Kongsberg? Noen som har kjennskap til den og dens opphav?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

På min jakt etter etterkommere av borgermester i Trondheim Hans Gjertsen Busch (1585-1649) har det med "avansert personsøk" dukket opp en rekke tilfeller av folk med navnet Busch (og ofte med fornavn som går igjen i Trondheimsborgermesterens slekt):

Avansert personsøk - Digitalarkivet

Er det noen som kjenner til "Kongsberg-slekten" og dens opphav - eller må jeg begynne "fra scratch?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Lassens samlinger nevnes en Svend Gjertssøn Busch, auksjonsdirektør i Trondheim, født 12. mai 1645, død i Trondheim 13. januar 1717 som skal være «af slesvig-holstensk Slægt».

Borgermester Hans Busch er oppført her på Delgobes samlinger, og nevnes også tidligere i samlingen på en liste.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Torbjørn. Jeg kjenner til disse samlingene. Men så vidt jeg kan se har ingen av dem koblet Svend Christoffersen Busch i Kongsvinger til Hans Gjertsen Busch eller andre Busch-slekter. (Men alle forbehold om at jeg kan ha oversett et eller annet.)

Selv om ingen av dem evt. har kommet til noen løsning kunne det jo hende at en av Digitalarkivets brukere har funnet noe? (De gamle hadde jo ikke dagens digitale muligheter...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en gammel notatbok fra min spede begynnelse med slektsgranskning som hobby har jeg notert at Hans Gjertsen Busch var sønn av Gjert Busch f. ca. 1550 i Haderslev, Danmark og Anna Boldich f. ca 1555 i Haderslev. Hun skulle være datter av Hieronimus Boldich ca 1520 - begravet 17.04.1574 i Haderslev og kona Margaretha begravet samme sted 03.02.1582.

Jeg har dessverre ikke notert ned kilden for disse opplysningene.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, hvis du utvider søket en smule, vil du se at disse menneskene på Kongsberg også fikk skrevet etternavnet sitt som Busk m.m., noe som vel gjenspeiler uttalen.

Svend Christoffersen var hverken født eller konfirmert på Kongsberg, og han er den første med navnet Busch e.l. jeg kjenner på Kongsberg. Jeg mistenker, uten å ha noe konkret bevis for det, at dette er ham i Sølvverkets 1765-manntall:

Svend Christoffersen - Manntall ved Kongsberg Sølvverk 1765 - Digitalarkivet 

Forkortelsen JH under arbeidssted står for "jernhammeren".

Denne Svend oppgis med fødested "Sand Sogen", noen den som har transkribert manntallet har tolket som Sande. I tilfelle dreier det seg nok om Sande i Vestfold. Svend må uansett ha hatt en tilknytning dit siden to av barna ble døpt i Skoger. De øvrige barna ble døpt på Kongsberg t.o.m. 1768 og f.o.m. 1774.

Christopher i 1770: Svend Christophersen - Ministerialbok for Skoger prestegjeld 1746-1814 (0712Q) - Digitalarkivet 

Ingebret i 1772: Svend Christophersen - Ministerialbok for Skoger prestegjeld 1746-1814 (0712Q) - Digitalarkivet 

Trolig var de ved Konnerudverket. Det var stor utveksling av arbeidskraft mellom de to verkene på deler av 1700-tallet. Skoger ble skilt ut fra Sande som eget prestegjeld i 1752, og den eldste kirkeboken fra området gjelder Skoger og begynner i 1746.

Derfor er han ikke med i Sølvverkets partielle 1771-manntall.

Hvis du vil ha bekreftelse for at han virkelig var derfra, er trolig kommunikantprotokollene for Kongsberg trolig stedet å lete. Ifølge mt 1765 hadde han arbeidet ved Sølvverket i 4 1/2 år. Han var nok ganske nyankommen da han ble ansatt, og kom derfor helst til byen ca. 1760-61. På det tiden noteres det som regel i kommunikantprotokollen hvor nyankomne var fra eller hadde presteattest fra.

Det kan også være ham som fadder i Skoger 1/2 1761 i en dåp som åpenbart gjelder Konnerudverket og med noen andre navn som godt kan være hans søsken, hvorav den ene kan være en gjenganger ved dåpen av hans egen sønn Christopher i 1770:

Sven Christophersøn - Ministerialbok for Skoger prestegjeld 1746-1814 (0712Q) - Digitalarkivet 

Skifte etter Svends første kone i 1790: 

Svend Christofersen Busk - Skifteregister for Kongsberg byfogd, Overbergamtet og Sønnafjelske bergamt 1705-1801 - Digitalarkivet 

Han med ny kone ved ft 1801: 

004 Svend Busk - 0365 Sandsværd Moen - 001 - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 0604P Kongsberg prestegjeld - Digitalarkivet 

Og hans dødsfall og begravelse i 1807: 

Svend Christophersen Busch - Ministerialbok for Kongsberg prestegjeld 1795-1816 (0604Q) - Digitalarkivet 

SAKO, Kongsberg kirkebøker, F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. I 7, 1795-1816, s. 310
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070316630561 

Han er ikke med i Sølvverkets avskjedigelsesmanntall fra 1805.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider