Gå til innhold
Arkivverket

Bilde av farmor Margrete Marie Kristoffersdatter

Jan Eikeland
 Del

Recommended Posts

Hei. Skulle så gjerne hatt et foto av min farmor.
http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070227720012.jpg

Har forespurt i diverse historiske grupper på facebook, googlet, søkt Nasjonalbiblioteket uten å finne noe.

Fra fødsel til død er disse oppholdsstedene berørt:
1863-1891Trondenes, Troms
1891-1894 Kabelvåg, Nordland
1900: Narvik, Nordland
1923-1945: Oslo
Noen tips fra dere som har erfaring i bildesøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste stedet å finne bilder, er i privat eie. 

Dessverre er det nok også slik at enkelte personer enten har klart å "unngå" fotografen eller bildene har blitt kastet i en eller annen ryddesjau. Fra egen familie ble masse bilder kastet ved et arveoppgjør og en annen gang ved en flytting. Hadde jeg vært der så hadde de blitt reddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket said:

Dessverre er det nok også slik at enkelte personer enten har klart å "unngå" fotografen eller bildene har blitt kastet i en eller annen ryddesjau. Fra egen familie ble masse bilder kastet ved et arveoppgjør og en annen gang ved en flytting. Hadde jeg vært der så hadde de blitt reddet. 

Ja, det er vel liten sjans for å finne noe. Hun drev spiseri i Narvik ca. 1910-1920. Skal spørre kommunen om det var noe krav til legitimasjon/bilde for slik virksomhet. mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å søke i Nasjonalbibliotekets avisarkiv? Av og til dukker det opp bilder ved runde år og i nekrologer f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Bjarne Rosenstrøm said:

Har du forsøkt å søke i Nasjonalbibliotekets avisarkiv? Av og til dukker det opp bilder ved runde år og i nekrologer f.eks.

11 minutes ago, Bjarne Rosenstrøm said:

Hvis du mener Avis knappen ved søk i NB, ja 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket said:

Arkivet i Nordland ville se på saken gjeldende spiseri, så krysser fingre 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan finne mye selv, men det krever nok en stor egeninnsats.

Jeg er en av de heldige som har bilder av "hele" farsslekta.

Min far startet som gammel mann å interessere seg for slektsforskning.

Han begynte med å samle inn bilder fra alle fettere og kusiner i familien. Og fortsatte så med deres barn og barnebarn.

Han tilbød seg og ta "loftsrydding" hos de som ikke var interessert i å lete selv. Og han ga seg ikke før han fikk lov til det.

Han avfotograferte alle bildene, og leverte tilbake alle orginalene til eierne.

Resultatet er helt utrolig.

Nå sitter hele slekta på farssiden med bilder av alle ledd i direkte linje fra de som ble født 1826 til ca. 1987. Både menn, deres koner og barn.

Det er også bilder av en inngift svigerfam. f. 1811 til 1839. Men kun hovedpersonene.

Deretter begynte han med sin mors side, men døde 82 år gammel før han kom skikkelig i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky You 🙂 Skulle gjerne ryddet i slektningers kjeller og loft, men ikke mange i live. De som er i live har jeg kun kjent kort tid og de har ikke bilder av min farmor. mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider