Gå til innhold
Arkivverket

Hans Brony, Valnesfjord/Holland? 2.verdenskrig

Kristiane Vaagland
 Del

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som kan hjelpe med opplysninger om en leir i Valnesfjord eller omegn under 2. verdenskrig? Jeg søker info om en Hans Brony (mulig hollandsk) som var i Norge i hvertfall sommer/høst 1944. Jeg er usikker på om han var soldat for okkupasjonsmakten eller om han var krigsfange. 

Finnes det lister over fanger eller soldater fra leirer i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristiane.

Jeg tviler litt på at Hans er fra Holland, vel å merke om navnet er riktig registrert i Norge da.  Kanskje det skal være Bronu eller lignende?

Har du noen annen data på Hans, feks fødsel etc  så ville det forenkle søk

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke flere opplysninger. Det er selvsagt mulig at han var tysk, det er i hvertfall veldig sannsynlig at han på en eller annen måte var knyttet til en leir i Valnesfjord eller omegn. Fødselsår er ukjent, men han er antakelig født før 1924.  Antakelig mellom 1910-1924.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du opplysningen om navnet ifra? Er det noe du har fått muntlig eller er det fra en bok/avis o.l. du har det? Kan være greit å evnt. få vite i hvilken kontekst navnet dukker opp, det kan i beste fall gi en innfallsvinkel for hvor man skal lete/søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjarne Rosenstrøm skrev:

Hvor har du opplysningen om navnet ifra? Er det noe du har fått muntlig eller er det fra en bok/avis o.l. du har det? Kan være greit å evnt. få vite i hvilken kontekst navnet dukker opp, det kan i beste fall gi en innfallsvinkel for hvor man skal lete/søke.

Han er oppgitt som barnefar i en adopsjonssak. Det er ikke sikkert han var klar over at han var blitt far. Moren til barnet arbeidet i en tysk leir i Valnesfjord i det aktuelle tidsrommet. Ønsket er vel bare å finne ut hva som skjedde med Hans Brony etter 1945, hvor han var fra og om han eventuelt har nålevende slektninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det i Tyskland findes arkiver/offentlige myndigheter hvor man kan søke efter tyske soldater.

Det tyske statsarkivet er sikkert et godt sted å starte: https://www.bundesarchiv.de/EN/Content/Artikel/Artikel-ausserhalb-der-Navigation/Hinweise-milit-Unterlagen-persbez/benutzen-hinweise-militaerische-unterlagen-persbezogen-en.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Arkivverkets nettsider står det litt om hvor man kan finne opplysninger om krigsbarn i arkivene i Norge. Det siste avsnittet i artikkelen kan er kanskje det som er av mest interesse for deg. Her er lenke til artikkelen: 

www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/krigsbarn?q=lebensborn

Her er det som står til slutt:

"Arkivmateriale etter Wehrmacht forvaltes av Abteiung Personenbezogene Auskünfte i det tyske Bundesarchiv. Disse kan kontaktes for opplysninger om tidligere medlemmer av Wehrmacht. Kontaktopplysninger finnes på denne nettsiden: https://www.bundesarchiv.de/DE/Navigation/Meta/Ueber-uns/Dienstorte/Berlin-Reinickendorf/berlin-reinickendorf.html". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info. Jeg skal viderebringe tips til søk i de tyske arkivene. Jeg er usikker på om det finnes info i lebensborn-arkivene siden det i adopsjonsattesten står at barnefar var hollandsk(?). Det er min spekulasjon at han kan ha vært tysk, både siden navnet ikke er hollandsk og siden moren arbeidet for tyskerne og hun kan vel ha hatt ulike motiver for ikke å oppgi barnefars nasjonalitet rett etter krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider