Gå til innhold
Arkivverket

"Kirkebøker" i Trondheim konstruert etter kirkeregnskapene fra rundt 1650. Men hvorfor leiet Hans Gjertsen Buschs enke lysestakene?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Kirkebøkene for Trondheim starter ikke før 1729 (Domkirken) og 1732 (Vor Frue sogn). Men kirkeregnskapene er bevart helt tilbake til 1679 (Domkirken) og  (delvis) fra 1653 (Vor Frue sogn). Joh. E. Brodahl har, i "Trøndersk personalhistorie" brukt dette materialet til å konstruere kirkebøker for Trondheim helt tilbake til disse tidspunktene. Jeg kjøpte den i innbundet form i et antikvariat for rundt 20 år siden - men for dem som ikke kjenner kilden: den ligger ute på Nasjonalbibliotekets sider her:

Trøndersk personalhistorie. 1 - Nasjonalbiblioteket (nb.no)

Et fantastisk arbeid! Men jeg har lett for å "problematisere" for mye når det kommer til mennesker som inngår i min forskning og ber om råd/synspunkter om noe som står i første regnskapsår, 1651-52:

Uten dato. "sl. Maren Suends (leiet stagerne)"

Jeg har notert dette på sønnen Svend som "forsvinner fra kildene" - en antagelse om at han døde på den tiden og derved forklarer "forsvinningen". Antagelig ikke noe jeg har funnet på selv - fersk som jeg var - men noe jeg har fra annet sted i denne personalhistorien (men har vært slurvete og ikke notert). Nå leser jeg med nye øyne - og leser innledningens "bruksanvisning" nøyere - og der poengteres det at tidspunktene er for betalingen - ikke for handlingen.

Og da slår det meg at dette kanskje slett ikke gjelder den "forsvunne" sønn - men hennes mann, som døde 6. mars 1649. Noen råd/synspunkter på dette der ute?

Tillegg:

"sl." kan ikke gjelde henne selv da hun først døde i 1674...

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, tom askerøi skrev:

Uten dato. "sl. Maren Suends (leiet stagerne)"

Umiddelbart ville jeg tolke innførselen som at lysestakene har vært utleid i forbindelse med begravelse for avdøde Maren, som hadde vært gift med Sven.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET kan jo også være en mulighet!

Men i denne listen er både kvinner (hvis de ikke bare er en eller annens "quinde") og menn vanligvis navngitt med "fullt navn" (eller nærmere forklaring som "Petter Skredder", "Anne i Krogsgaard" e.l.) - så kanskje det heller gjelder en annen Maren Svends[datter] enn enken etter Hans Gjertsen Busch? Hm. Der fikk jeg noe å tenke på...

1000 TAKK for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har fotografert disse regnskapene en gang. Fin kilde disse. Legger ved utklipp av hva du spør etter. Jeg tolker det som at Maren er død.

Er vel forøvrig greit å bruke Brodahl sine bøker for å søke seg frem for så å se i originalenkilden siden bøkene ikke er en direkte avskrift.

421918222_MarenSuendslig.JPG.8ff60f54bd7863b8ca2c88f26b17ba17.JPG

Endret av Erlend E. Mæhlum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Hei. Jeg har fotografert disse regnskapene en gang. Fin kilde disse.

Eg får da skyte inn med ein takk for det arbeidet. Har brukt dei avfotograferte kjeldene her, som er ei veldig nyttig kjelde i dette tidsrommet.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det var en annen Maren Svendsdatter som ble begravet.

Men jeg fikk da i hvert fall "reklamert" for kilden - det var også litt av poenget...

TAKK for all respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tom askerøi skrev:

Tror nok det var en annen Maren Svendsdatter som ble begravet.

"Maren Suends" betyr normalt ikke Maren Svensdatter, men Svens kone Maren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, tom askerøi skrev:

DET kan jo også være en mulighet!

Men i denne listen er både kvinner (hvis de ikke bare er en eller annens "quinde") og menn vanligvis navngitt med "fullt navn" (eller nærmere forklaring som "Petter Skredder", "Anne i Krogsgaard" e.l.) - så kanskje det heller gjelder en annen Maren Svends[datter] enn enken etter Hans Gjertsen Busch? Hm. Der fikk jeg noe å tenke på...

1000 TAKK for innspill!

Kristian, da - jeg poengterer jo at denne listen ikke er "normal". Den er da heller ikke noen original kirkebok men en konstruksjon fra 1930-tallet. Men selvfølgelig kan det hende at du har rett for denne innføringen. Men "heldigvis" er det uansett "feil" dame...

🤪

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider