Gå til innhold
Arkivverket

Sperring - og informasjonsplakat


Lars Jørgen Ormestad
 Del

Recommended Posts

Når jeg søker viede - f.eks som her i Hamar, får jeg beskjed om at det er sperret fra 1961. Det betyr at arkivverket har lagt seg på en 60-års sperrefrist på viede. 

I informasjonsplakaten som kommer opp, der det står grunnen til at siden er sperret, står det at det ikke er begrensninger på viede, trolovede og lysninger. 

Dersom man har endret praksis, så bør dette framkomme av informasjonen som kommer opp. 

 

image.png.f037675b78e86d59cf663ad1ac55f899.png

 

Mvh. Lars Jørgen Ormestad

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Lars Jørgen Ormestad skrev:

Når jeg søker viede - f.eks som her i Hamar, får jeg beskjed om at det er sperret fra 1961. Det betyr at arkivverket har lagt seg på en 60-års sperrefrist på viede. 

I informasjonsplakaten som kommer opp, der det står grunnen til at siden er sperret, står det at det ikke er begrensninger på viede, trolovede og lysninger. 

Dersom man har endret praksis, så bør dette framkomme av informasjonen som kommer opp. 

 

image.png.f037675b78e86d59cf663ad1ac55f899.png

 

Mvh. Lars Jørgen Ormestad

 

Hei

 

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på denne.

Det har skjedd endringer og denne sperreplakaten har ikke blitt oppdatert seg jeg.

Dette skal vi få ordnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 4.7.2021 den 11.13, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

Hei

 

Takk for at du gjorde meg oppmerksom på denne.

Det har skjedd endringer og denne sperreplakaten har ikke blitt oppdatert seg jeg.

Dette skal vi få ordnet. 

 

No er det gått 2 månader, og plakaten er framleis ikkje endra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2021 den 12.45, Torbjørn Igelkjøn skrev:

I same slengen: @Renathe-Johanne Wågenes - ArkivverketEr det 60 år eller 100 år klausul på lister som inneheld dissentarar eller inn- og utmelde frå statskyrkja?

hei

Det er 100 år

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2021-7-4 den 12.45, Torbjørn Igelkjøn skrev:

I same slengen: @Renathe-Johanne Wågenes - ArkivverketEr det 60 år eller 100 år klausul på lister som inneheld dissentarar eller inn- og utmelde frå statskyrkja?

 

5 timer siden, Renathe-Johanne Wågenes - Arkivverket skrev:

Det er 100 år

 

Ja, det er 100 år. Opplysninger om levende personers religiøse oppfatning skal ikke publiseres på nett (se https://www.digitalarkivet.no/content/99/sperret-innhold-i-digitalarkivet).

 

Men: Da Riksarkivaren i 2005 fastsatte grensene for hva slags innhold i kirkebøkene som kan vises på nett, fantes ikke Offentlighetsloven eller den tilhørende forskriften, og klare bestemmelser om hva som kunne publiseres på nett, fantes ikke. Riksarkivaren forholdt seg derfor til Forvaltningsloven, og derfor ble 60 år fastsatt. Det er først i senere år vi har revurdert dette, men vi har av praktiske årsaker ennå ikke fått endret sperringene for dissenterlister i tidligere publiserte kirkebøker.

 

6 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

No er det gått 2 månader, og plakaten er framleis ikkje endra.

 

Nei, og det vil ikke skje før vi har fått endret til 100 års sperring for dissenterlister i tidligere publiserte kirkebøker. Pr. nå er det 60 år som er praktisert, og slik sett er plakaten riktig, men det er ikke aktuelt å legge ut nye kirkebøker med samme praksis.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringane.

 

Om det ikkje er for mykje arbeid å få det til meiner eg likevel at det burde ha stått nokre ord på plakaten om at ein har praktisert 60 år klausul på vigsellister og 100 år på dissenterlister på kyrkjebøker utlagt frå 2016.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 2021-9-5 den 1.11, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Takk for oppklaringane.

 

Om det ikkje er for mykje arbeid å få det til meiner eg likevel at det burde ha stått nokre ord på plakaten om at ein har praktisert 60 år klausul på vigsellister og 100 år på dissenterlister på kyrkjebøker utlagt frå 2016.

 

Det er dessverre mer arbeid enn man skulle tro for å få endret disse plakatene, og personlig har jeg ikke de adgangene som trengs. Vi får ta det i det rette øyeblikket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.