Gå til innhold
Arkivverket

Leonora Ragnhils Værøyf.1894

Else Sofie Losnegaard
 Del

Recommended Posts

Leonora Ragnhild Værøy f. 1894 -noen som kan hjelpe meg med å tyde hva som står om henne, hennes foreldre, faddere og i merknadsfeltet i Ministerialbok nr B2 s. 66 (1879-1909).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«For å endre navnet ditt/visningsnavnet/brukernavnet ditt kan du følge denne framgangsmåten «

S. 66 i Værøy ministerialbok gjelder døpte i 1903..

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse?clerical_parishes[]=1857P&start_year=&end_year=&text=

Kan du kopiere lenke til siden? 

A7E9C365-4F9B-40F7-90E0-733BF1C643D2.jpeg

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er riktig lenke til dåpen hennes i Askvoll:

Sogn og Fjordane fylke, Askvoll i Askvoll, Ministerialbok nr. B 2 (1879-1909), Fødte og døpte 1895, Side 66
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050809050591
(Nr. 25)

Samme innførsel i klokkerboken:

Sogn og Fjordane fylke, Askvoll i Askvoll, Klokkerbok nr. A 3 (1886-1928), Fødte og døpte 1895, Side 34
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060621030035

(Nr. 25)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, men kan du hjelpe meg med å tyde ordene og navnene i den skannede versjonen? 

Mvh Else Sofie Losnegaard 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anne-Lise Hansen skrev:

«For å endre navnet ditt/visningsnavnet/brukernavnet ditt kan du følge denne framgangsmåten «

Fint at du har lagt inn fullt navn, men det gjelder altså endring av visningsnavnet.

Endre her: https://forum.arkivverket.no/settings/username/

@Else Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 ) 22. October døbt 20. December Leonore Ragnhild

Foreldre:

Ungk, fisker Leonhard Ludvigsen , bopel Værø, f. 1875

pige, tjener Rakel Andreasd. bopel Kalvø f. 1868

Faddere: Fisker Henrik B. Værø, hm. (husmand) Sivert Knudsen Kalvø, tjener Olai Sivertsen ib. (=Kalvø), Hmk (husmansdskone) Anne Berthe Berntsd. ib. (=Kalvø), Forpagters Hustru Mari Olsd. 

Uægte

Anmeldt (til presten) af Henrik B. Værø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Det jeg lurer på det er om Leonard Ludvigsen f1875 er Leonora Ragnhild sin biologiske far.  Leonora er nemlig født 2 år Leonard og Rakel giftet seg. Dette har jeg ikke klart å finne ut av. Kanskje du kan bistå her også ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar, men det at Leonard står oppført som Leonora sin far ved dåpen hennes betyr vel ikke nødvendigvis at han var hennes biologiske far,  eller ??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare kirkebokinnførslene som kilde ved dåper. Hvorfor skulle det de opplyser til presten ikke være riktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikkje uvanleg at folk fekk barn før dei gifta seg med kvarandre. Er det nokon annan grunn til å tvile på at foreldra er dei som står oppført?

…sjå bygdeboka: https://www.nb.no/items/7d8e4ccc83e14931a7373a22667c8866?page=253

Det er ikkje info om kvar Leonora, Ludvig og Anne Gurine tok vegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakgrunnen for spørsmålet var at det gjekk rykte om at Leonora ikkje var Leonard si dotter, sjølv om ho stelte for far sin og bror sin (Ludvik) i alle år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å blande meg inn, uten å kunne bidra, men må si meg enig i Anne-Lises:

På 9.7.2021 den 17.03, Anne-Lise Hansen skrev:

Vi har bare kirkebokinnførslene som kilde ved dåper. Hvorfor skulle det de opplyser til presten ikke være riktig? 

Og dåpsbarnets navn Leonora relatért til den oppgitte barnefars ditto – Leonard – synes jeg borger for, i alle fall i mine øyne, at sannsynligheten burde være stor for at ‹biologien› stemmer 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik eg forstår det så hadde ikkje Leonora etterkommere (heller ikkje Ludvig) så då vert det vel vanskelig å ettergå dette ryktet med DNA…

Lenke til kommentar
Del på andre sider