Gå til innhold
Arkivverket

Vielse 12.11.1854 - Vestby , Akershus

Glenn Nordholmen
 Del

Recommended Posts

SAO, Vestby prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0007: Ministerialbok nr. I 7, 1850-1862, s. 192

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060927040073

Trenger hjelp til løpenummer 26, klarer ikke tyde alle kolonner.

-        Ungkar Christian Johannesen og pike Sophie Amundsdatter

-        Føde/opphold?

-        Begge 25 år

-        Johannes Olsen, Oddss..?

-        Amund Gulbrandsen?, sted?

På forhånd takk 

mvh

Glenn Nordholmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye jeg klarer i tillegg.

Piken heter vel Maria Sophie..

Johannes Olsen har en "tittel" som jeg oppfatter som forkortelse for Husmann - bor på Oddestadplass (dvs i Hobøl)

Jeg leser også hennes far som Amund Guldbrandsen - men tar ikke stedet - han også husmann?

Ser ellers at paret fikk mange barn ut fra et par bosteder i Hølen.

Vh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg vil tolke det slik:

Navn: Christian Johannesen.    Opphold: Pudset (Pusset).   Alder: 25 år (f. 5.8.1828 i Oddestadplass i Hobøl).   Far: Johannes Olsen, Oddestadplass i Hobøl.

Navn: Maria Sophie Amundsdatter.   Opphold: Schøien (Skøien).   Alder: 25 år (f. 23.11.1829 i Garderhagen i Vestby):   Far: Amund Gulbrandsen, Hovum i Garder.  Amund Gulbrandsen var tidligere husmann el. småbruker i Garderhagen, senere husmann under Gon, og i 1851 er han nevnt i kirkebøkene som husmann under Hovum i forbindelse med inngåelsen av sitt andre ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som riktig navn er Maren Sophie - ikke Maria Sophie.  Maren Sophie er også brukt ved dåpen av barna.

Dåp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.