Martine Flaten Skrevet Juli 10, 2021 Del Skrevet Juli 10, 2021 Jeg var nå nylig inne på Riksarkivets lesesal for å se en landssvikersak. Det var mange papirer, men ingen avhør av vedkommende, kun en kort forklaring som han hadde sendt inn. Ingen tegn på en rettsak og ingen domsavgjørelse. Ingen fengsling. Det var dog en klekkelig bot på 15000kr. Kan det ha manglet papirer? Eller har saken bare blitt avsluttet uten videre? Det var bevis på NS-medlemskap og at han hadde vært i hirden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet Juli 10, 2021 Del Skrevet Juli 10, 2021 1 time siden, Martine Flaten skrev: Jeg var nå nylig inne på Riksarkivets lesesal for å se en landssvikersak. Det var mange papirer, men ingen avhør av vedkommende, kun en kort forklaring som han hadde sendt inn. Ingen tegn på en rettsak og ingen domsavgjørelse. Ingen fengsling. Det var dog en klekkelig bot på 15000kr. Kan det ha manglet papirer? Eller har saken bare blitt avsluttet uten videre? Det var bevis på NS-medlemskap og at han hadde vært i hirden. Det høres ut til å kunne være en sak som har blitt avsluttet ved at vedkommende aksepterte et forelegg. Da kom saken ikke inn for noen domstol. Les mer her: https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/andre-verdenskrig/landssvikarkivet Oppdatert: Dersom det gjelder saken som du etterspurte i en henvendelse til Arkivverket 20. desember 2020, med svar fra Arkivverket 7. januar 2021, ser jeg av arkivreferansen oppgitt i svarbrevet, at det ganske riktig dreier seg om en foreleggssak. Dag T. Hoelseth og Martine Flaten reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martine Flaten Skrevet Juli 11, 2021 Forfatter Del Skrevet Juli 11, 2021 Takk for svar! Ja det er den saken. Fikk endelig sett den forrige uke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå