Gå til innhold
Arkivverket

Søker etter informasjon om den tyske soldaten Willy Werner

Mariell Solberg Langhelle
 Del

Recommended Posts

Hei! Jeg søker etter mer informasjon om de biologiske foreldrene til min farmor Valborg Langhelle (07.09.41). I dokumentene fra Statsforvalteren knyttet til ettersøking etter biologisk opphav har jeg fått opplyst at biologisk mor er Gjertrud Adele Slaastad, født Fredriksen (13.01.1921-28.03.2007), og at biologisk far er den tyske soldaten Willy Werner. Jeg har kommet i kontakt med etterkommerne av den biologiske moren, men har utfordringer med å finne informasjon om den biologiske faren da de eneste opplysningene jeg har er navnet og at han var en tysk soldat. Min farmor ble født på Voss i 1941, og det kan tyde på at Werner var stasjonert der under krigen. Er det noen som har mer informasjon om denne saken, eller vet hvor jeg kan finne informasjon om soldater som var stasjonert i Norge under andre verdenskrig? Tusen takk på forhånd!

Med vennlig hilsen
Mariell Solberg Langhelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være denne?

https://www.myheritage.no/research/collection-1/myheritage-familietraer?itemId=79585123-14-49&action=showRecord

Navn Willy Friedrich Karl Werner
Fødsel 11. sep 1919

Altstadt in Pyritz - Pommern

spacer.gif
Yrke Scheitzer
Ekteskap Ekteskap til: <Private>

9. okt 1943

Guben
Død 18. juni 1988

Fitzlar - Hessen
Medlemmer innen familien
Foreldre
Kone
Partner
Barn
Endret av Sven Hjortland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Sven! Tusen takk for svar. Jeg har vært i kontakt med eieren av dette slektstreet, Sabine Gäbel, og hun har dessverre ingen informasjon om personen da hun er inngiftet i familien. Hun har foreløpig ikke funnet informasjon om han kan ha vært stasjonert i Norge under andre verdenskrig, så det er uklart om dette kan være min farmors biologiske far. Jeg kan se at hun har lagt inn mulige slektsforhold i slektstreet, basert på informasjon hun har fått fra meg, men jeg har ingen bevis for at dette stemmer. Har du noen tips til hvor man kan finne informasjon om hvor denne personen var under krigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivmateriale etter Wehrmacht, som inneholder opplysninger om tyske soldater, forvaltes av Abteiung Personenbezogene Auskünfte i det tyske Bundesarchiv. Disse kan kontaktes for opplysninger om tidligere medlemmer av Wehrmacht. Kontaktopplysninger finnes på denne nettsiden: https://www.bundesarchiv.de/DE/Navigation/Meta/Ueber-uns/Dienstorte/Berlin-Reinickendorf/berlin-reinickendorf.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider