Gå til innhold
Arkivverket

Johan Magnusson, Håbol i Sverige - fødsel.

Anne Marie Thoreløkken
 Del

Recommended Posts

Min 3. tippoldemor var Catrina Matteson (tvilling).  Hun var født 30. mars 1774 i Håbol og foreldrene var Mattias Pehrson og Ingeborg Segolsdotter.   Catrina får en uekte sønn, Johannes (Janson Dahlman).  Han er født 17. des.  1795 i Kråkhult, Bjurvika Håbol, Dals-Ed.  Han dør 25. mai 1881 i Dalen i Nössemark, Sverige.

Av en slektning har jeg fått opplysning om at hans fars navn var Johan Magnusson og kom fra Kråkhult i Håbol, født 1736.  Jeg vet ikke om det er korrekte opplysninger om han og det har blitt søkt på Arkiv Digital uten resultat.  

Takknemlig  hvis noen kunne finne noe om han....

Mvh Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2021 den 19.57, Anne Marie Thoreløkken skrev:

Catrina får en uekte sønn, Johannes (Janson Dahlman).  Han er født 17. des.  1795 i Kråkhult, Bjurvika Håbol, Dals-Ed. 

Her er jeg at det står at faren er ukjent ved dåpen til Johannes:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0043876_00094#?c=&m=&s=&cv=93&xywh=1982%2C-293%2C4072%2C2755

Hvis Johan Magnusson er født 1736, er han i så fall 28 år eldre enn Catrina Matteson. Du skriver at Johannes heter Janson Dahlman. Hvor kommer navnet Dahlman fra? 

På 12.7.2021 den 19.57, Anne Marie Thoreløkken skrev:

Han dør 25. mai 1881 i Dalen i Nössemark, Sverige.

Jeg synes det står Sämb ved dødsfallet: 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0019236_00070#?c=&m=&s=&cv=69&xywh=220%2C2142%2C2815%2C1911

Husforhörslängd for Sämb, Nössemark: 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0044270_00230#?c=&m=&s=&cv=229&xywh=452%2C229%2C6629%2C3805

Husforhörslängd.jpg

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takk for svar, Grethe Flood.  Dahlman er et soldatnavn.  Det går også rykter om at det er Jan Bågenholm i Grimmerud som er far til Johannes, men hvis det ikke står i kirkebøkene er det jo vanskelig å bevise.  

Mvh

Anne Marie Thoreløkken.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok han, Sven Hjortland, takk for ditt svar.  Jeg kan ikke lese ordet før navnet hans......

I boka om den store Håbol-slekten står det at Jan har 4 barn:

Maria (Maja) Katarina, f. 1797

Helena (Lena) Kristina, f. 1798

Anna Lisa, f. 1801

Johan Johansson f.. 22. okt i Grimmerud

så min tippoldefar er ikke oppført som hans barn.  Jeg anser det allikevel ikke for umulig, da jeg får flere DNA-matcher som har navnet Bågenholm i sitt tre...

Mvh

Anne Marie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider