Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Johanis Johansen Wichne som er nevnt i manntallet 1701 på gården Øvre Bratland i Fana Hordaland.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ved tellingen 1701 finner jeg 12 år gamle Johanis Johansen  Wichne som tjener på gården Øvre Bratland i Fana, hos Odelsbonden Mons Pouelsen.

Johanis skal være fra Haus i Hordaland.

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000592270

Forøvrig kan det nevnes at Mons Pouelsen var født omlag 1652 på Kvisti i Haus. Det var kanskje ikke tilfeldig at Johanis var tjener nettop hos ham i 1701.

Da tenker jeg på gården Vikno, men i bygdeboken for Haus, Haus sokn finner jeg ingen Johan/Johannes nevnt som kan være hans far.

Er det noen som kan hjelpe meg med å finne opphavet til Johanis? Mons var gift med en Dordi Andersdtr. ca 1670-1726, men bygdeboken for Fana sier ingenting om hvor hun kom fra.

Samtidig undres jeg på om denne karen på Bratland i Fana kan være identisk med en mann med samme navn angivelig født rundt 1685 død 1751, som ble gift rundt 1705 i Haus, Osterøy med Brita Gregoriusdtr. Herland  (1676-1750).

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000217316

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tanker eller ideer om hvem denne Johanis Johansen fra Wichne i Haus (Vikno?) var sønn av. Han giftet seg 1705 så alderen i 1701 er nok noe lav. Trolig er han født 1685 eller før.

Når jeg benytter bostedssøk Wichne* får jeg 15 treff, alle i Lindås. Men jeg finner ingen går med det navnet (eller lignende) i bygdebøkene for Lindås.

Dersom det ikke menes gården Vikno i Haus, hvor skal jeg da lete?

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser i originalen så ser du løsningen på hvor han er født. Det som står der er: Johan: Johans. fød paa Vichnøe i Oster 12 aar. 

https://www.digitalarkivet.no/ft10051010272038

Transkriberingen er feil. Ser også at i transkriberingen er Øfre Bratland blitt til Fana sogn, der er feil. Det skal være Birkeland sogn (i følge originalen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Renathe-Johanne.

Jeg tror jeg likevel har forstått det rett. Han var angivelig 12 år i 1701 = 1689. Men det er for lavt, for han gifter seg i 1705 og jeg vil tro han i alle fall må ha vært 20 år på det tidspunktet.

Vichnøe må enten være gården Vikno eller Vikne. Problemet mitt er at jeg ikke finner noen Johan/Johannes på Vikno, Osterøy i tidsrommet før eller etter 1701. Og om jeg søker på bosted får jeg bare treff på Lindås. Men i Lindås bøkene finner jeg kun en gård Vik og der er det heller ingen passende kandidater.

Så da er jeg i grunnen like langt. Hvem var han, hvor/når var han født og hvem var foreldrene hans?

Jeg har prøvd å finne en link til Mons Pouelsen men uten hell. Så her står jeg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei,

Dordi Andersdatter som er nevnt over er vel den samme som blir gravlagt fra Øvre Bratland i Fana den 7 juni 1716. Det er da oppgitt at hun er født på Stanghelle. Da er hun kanskje datter av Anders Simonsen som var bruker på Øvre Bratland fra 1694 til 1707.

Vet ikke om du allerede har sett disse fra tingbøkene så legger dem inn for sikkerhets skyld. Johannes Johansen Herland er knyttet til Øvre Bratland som verge / eier i 1728. Fra Nordhordland tingbok 1728:
"Derefter blev tinglyst Anders Monsøn, Johannes Johans/øn Herland paa egne og Kari Monsdatters Veigne deris udgivne Skiøde til Ole Nilsøn Øfre Bratland paa 42 ¾ merker S/mør 19 Kander Malt udi Øfre Bratland, selv arvet 11 ¼ merker Smør og 5 Kander Malt, tilsammen 2 p/un/d 6 merker Smør 24 Kander Malt, dat/erit Hornæs d/en 15 Martj 1728."

Og legger også til innføringen i tingboken når Mons Paulsen kjøpte gården i 1696. 
"Mons Poulsen Houcheland Loed oplæsse It Kiøbe Bref til hannem udgifven d/en 29 Feb/rua/r 1696 af Ifver Monsen Fammesta, Olle Joensen Fielschaalnes, Anders Nielsen Røsland og Olle Johansen Røsland, paa 3 Spand smør og 1/2 t/ønde Malt i dend gaard Øfre Bratland,"

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider