Gå til innhold
Arkivverket

Salg av krongods ca. 1675; Ormbostad og Nauten på Nordmøre

Henrik Ormbostad
 Del

Recommended Posts

Jeg har i mange år vært på jakt etter opphavet til Anders Jørgensen med tilnavnet Ribe som kom til Nordmøre omkring 1675. I løpet av disse årene har jeg gradvis fått mer og mer kunnskap om mannen, men mye er fremdeles uklart. Jeg prøver nå en ny vinkling!

Ormbostad og Nauten (Nordheim) er to gårder som ligger i Imarsundet i nåværende Aure kommune på Nordmøre. I Skattematrikkel 1647 så er kongen eier av både Nauten og Ormbostad. I Jordebok for Nordmøre futedøme (1661) er kongen fremdeles eier, men han har pantsatt eiendommene. Som det står i teksten under Ormbostad; "Christoffer Henden aff Marcelius for panted". Under Nauten er det en lignende tekst; "Jacob Henden aff Marcelius for panted". Disse to er brødre og bodde på Henden i Valsøyfjorden.

Jeg mener å ha funnet dokumentet der Jacob og Christoffer Albrigtsønner får tak i pantet fra Marcelius. Brevet er datert desember 1659 og dette ble 26.mars 1660 forkynt for de som bodde på Ormbostad.

Jeg har gått gjennom Stiftsamtstueregnskap for Trondheim Stiftamt og Anders Jørgensen dukker opp første gang i 1675 som eier i Ormbostad og Nauten. I 1674 er det Jacob og Christoffer som står i listene og kongen har nok foretatt en økonomisk vurdering og avhendet gårdene til Anders rundt 1675.

Jeg har prøvd å stave meg gjennom Salg av Krongods (1661 -1704), men klarer ikke å finne noe salg eller skjøte der.

Med forbehold om jeg har oversett noe; hvor er det rimelig å lete etter et notat eller skjøte på salg av gårdene Ormbostad og Nauten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel kunne finne et lite notat i tingbøkene, så fremt de er bevart for Aure i det tidsrommet du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider